Księgowość Wrocław – jak wybrać, ile kosztuje księgowy we Wrocławiu
Księgowość WROCŁAW. ➜ KOSZT
20 czerwca 2017
Biuro rachunkowe Gdańsk – ceny oraz różnice, jak wybrać najlepszą firmę księgową w Gdańsku
BIURO Rachunkowe Gdańsk. ➜ KOSZT
28 czerwca 2017

Tworzenie STRON WWW. ➜ Koszt ✚ JAKIE Firmy

Tworzenie stron www – ile kosztuje i jak wybrać firmę, która stworzy stronę www Twojego biznesu

Jesteś pewien, że chcesz mieć stronę w internecie? Teraz pozostaje znaleźć odpowiednią agencję reklamową czy też software house. Dowiedz się, na co należy zwracać uwagę przy wyborze wykonawcy, a także co wpływa na cenę za tworzenie stron WWW.

Jeśli prowadzisz własne przedsiębiorstwo, musisz posiadać witrynę internetową. To doskonały sposób na skuteczne zdobywanie klientów czy też informowanie ich o oferowanych przez Ciebie produktach, usługach lub promocjach. Strona WWW to także metoda na budowanie własnej marki. Żeby jednak witryna spełniała swoje cele biznesowe, musi być optymalnie zaprojektowana.

 

Strona internetowa – Zdefiniuj potrzeby Twojej firmy

  1. Moim celem jest zaprezentowanie profilu firmy, usług czy też produktów. Przydałby mi się także podstawowy formularz umożliwiający kontakt, aby przedstawić Klientom profil działalności oraz oferowane usługi lub produkty. Ponadto na stronie powinien być blog, na którym będę mógł wrzucać zdjęcia oraz filmy… strona WWW powinna być także responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych.

POSTAW NA: Prostą witrynę (wizytówkę Twojej firmy). Do tworzenia strony WWW wystarczy użyć gotowych systemów typu CMS, np. WordPressa. Wizytówka zawiera podstawowe dane do kontaktu, informacje o usługach, firmie, a także aktualności. W ten sposób Klienci mogą szybko dowiedzieć się, czym zajmuje się Twoja firma i skontaktować się z Tobą.

 

  1. Zamierzam sprzedawać towar w internecie. Interesuje mnie niedrogi sklep online, gdyż zacząłem dopiero rozkręcać biznes (albo w moim obecnym sklepie jest niewielki ruch. Chcę we własnym zakresie zarządzać treściami na stronie, a także produktami.

POSTAW NA: Prosty sklep internetowy bazujący na gotowych systemach CMS – typu WordPress z wtyczką Woocommerce czy też Magento. Platformy te pozwalają na obsługę transakcji w podstawowym zakresie: prezentują stronę główną, podkategorie. Możliwe jest również filtrowanie po atrybutach produktu, jak np. kolor czy wzór. Sklep powinien umożliwić wybór produktu dostosowanego do potrzeb użytkownika. Przykładowo, klient może dobrać odpowiedni rozmiar koszulki. Platforma ma umożliwić również dodanie wybranego towaru do koszyka i zebranie podstawowych danych potrzebnych do realizacji transakcji. Ważne jest także, by system pozwalał na sprawne przejście przez proces płatności, a także podsumowywał zakupy, zapewniając jednocześnie korespondencję mailową na wysokim poziomie.

 

  1. Mój pomysł jest dość nietypowy. Chciałbym wdrożyć innowacyjną usługę na rynek albo działam w branży przez dłuższy czas, a produkt, który oferuję jest rozpoznawalny. Moim celem jest stworzenie aplikacji, która będzie dostosowana do specyficznych wymogów. Powinna być ona szybka, bezpieczna, a w swojej architekturze uwzględniać różne przyszłościowe potrzeby, np. używanie dużych zasobów danych (tzw. big data), możliwość integracji z systemami wewnątrz firmy.

 

POSTAW NA: Dedykowaną aplikację. Nie koncentruj się na języku albo zastosowanych technologiach. Zdefiniuj cele biznesowe oraz scenariusze, które miałoby realizować oprogramowanie. Określ zysk z tytułu użytkowania aplikacji już we wstępnych etapach pracy. Kolejnym krokiem będzie dopasowanie, z osobą zajmującą się programowaniem wewnątrz Twojej firmy lub też z dostawcą usług IT,  technologii do stawianych wymagań.

 

Czym kierować się przy wyborze właściwej firmy zajmującej się tworzeniem stron WWW?

Jeśli wiesz już, jakie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku, pora znaleźć odpowiedniego partnera biznesowego.

 

1.      Portfolio

Poznaj portfolio firmy zajmującej się tworzeniem stron WWW. Dowiedz się, z jakimi markami współpracował wykonawca. Dobrym sposobem na sprawdzenie poziomu realizacji jest „przeklikanie się” przez wybraną witrynę, którą agencja ma w swoim portfelu. Jeśli treści na stronie będą się sprawnie ładować, a witryna będzie wyglądać efektownie, to dobry znak. Warto zastanowić się wówczas nad wyborem takiego usługodawcy.

 

2.      Rozpoczęcie prac oraz ewentualne opóźnienia

Przed podjęciem decyzji w sprawie współpracy przy tworzeniu strony WWW, dobrze jest zapoznać się z rekomendacjami innych klientów. Z pewnością, jeżeli pojawiały się problemy z terminowym oddaniem strony, to nawet zadowoleni klienci o tym wspomną. Nie bez znaczenia jest również kontakt z przedstawicielem firmy. Jeśli już na początku pojawiają się kłopoty z komunikacją, później będzie już znacznie trudniej. Dowiedz się, jaki jest realny czas rozpoczęcia prac. Zdarzają się agencje, których grafik jest tak obłożony, że na realizację usługi trzeba sporo czekać. Dobrym sposobem na terminowe wykonanie prac jest zawarcie w umowie informacji o karach z tytułu opóźnień. Bądź w stałym kontakcie z przedstawicielem firmy. Wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że Twoja strona będzie traktowana priorytetowo.

 

3.      Poznaj kompetencje pracowników

Żeby dobrze wykonać prostą witrynę (nie mówiąc już o dedykowanej aplikacji), zespół odpowiedzialny za tworzenie strony WWW powinien składać się z 3 specjalistów: projektanta strony (lub też web designera czy UX designera), webmastera (front-end developera), a także programisty (software developera). To ważne, gdyż tylko w ten sposób można poprawnie zrealizować stronę internetową. Kolejność jest taka, że najpierw powstaje projekt graficzny, a następnie – na jego podstawie – tworzy się szablony html/css/js (określane jako „skórka”). Później developer tworzy funkcjonalną aplikację. Żeby dowiedzieć się czegoś więcej na temat członków zespołu, można przejrzeć ich profile na portalach typu LinkedIn czy Golden Line. Dobrze jest zwrócić uwagę przy jakich projektach pracowali wcześniej, a także czy inni użytkownicy doceniają ich kompetencje. To ważne, bo to właśnie oni (nie handlowiec) będą odpowiedzialni za tworzenie strony WWW i jej ostateczny kształt.

 

4.      Zapoznaj się z warunkami umowy na tworzenie strony WWW

Dokładnie przestudiuj umowę, by zwrócić uwagę na dodatkowe koszty, takie jak:

  • cena za utrzymanie oraz administrację strony na miesiąc
  • koszt wprowadzania modyfikacji lub poprawek, które pojawiły się w trakcie prac nad stronę, a wcześniej nie zostały one ujęte w specyfikacji
  • opłaty za wdrażanie nowych funkcji i rozwój aplikacji – trzeba być czujnym, bo choć początkowe stawki wydają się interesujące, potem koszty mogą znacznie wzrosnąć, a każda dodatkowa usługa będzie bardzo droga (zabezpiecz się przed tym już na starcie).
  • Koszty związane z prowadzeniem projektu przez koordynatora (mniejsze agencje typu software house nie mają koordynatora, co wiąże się z niższą ceną za usługę, ale większym zaangażowaniem z Twojej strony; większe firmy zatrudniają osoby odpowiedzialne za zarządzanie projektem, jednak ich zarobki niejednokrotnie są wyższe niż developerów – to wpływa na ostateczną cenę za projekt, ale z drugiej strony nie wymaga tak dużego udziału przedstawiciela Twojej firmy przy projekcie

 

Tworzenie stron WWW – ile to kosztuje?

Cena za tworzenie stron WWW jest uwarunkowana od wielu czynników. Do głównych zalicza się typ witryny oraz cele biznesowe, jakie chcesz osiągnąć.

  1. Cena za prostą witrynę, która ma spełniać rolę firmowej wizytówki, waha się w granicach 3000 – 12000 zł netto – kluczową kwestią jest w tym przypadku wybranie właściwego systemy CMS (WordPress, Joomla, Drupal). Prym, zdecydowanie wiedzie WordPress, który jest wybierany przez wiele firm. Do jego zalet można zaliczyć dużą ilość przydatnych wtyczek oraz motywów. Są one istotne, gdyż skracają czas potrzebny na tworzenie strony WWW. Co więcej, WordPress umożliwia wykonanie praktycznie każdej strony przy niedużym zaangażowaniu programisty. Można pracować na gotowym szablonie lub też modyfikować już istniejący. Warto dodać, że praca na gotowym projekcie jest znacznie tańsza niż stworzenie autorskiego systemu dla danej witryny.

 

  1. Wykonanie prostego sklepu internetowego to koszt rzędu 6000 – 16000 zł netto. Cena, podobnie jak w przypadku prostej strony, uzależniona jest od zastosowanego systemu typu CMS (może to być np. WordPress z dodatkiem Woocommerce, Magento, Presta Shop). Jeśli chodzi o wykonanie sklepu, udział programisty jest zdecydowanie większy niż przy tworzeniu strony WWW. Ma to realny wpływ na koszt projektu. Żeby sklep internetowy był zgodny z Twoimi oczekiwaniami, musisz mieć możliwość korzystania z usług firmy odpowiedzialnej za wykonanie również w późniejszym czasie. Nie raz dochodzi do tego, że usługodawca nie chce wdrażać nowych funkcji i rozwijać sklepu, bo wie, że będzie z tym problem. Później znalezienie firmy, która podejmie się tematu będzie zdecydowanie trudniejsze. Mimo wszystko, korzystanie z otwartych systemów CMS daje relatywnie największą szansę na znalezienie usługodawcy, który podejmie się ewentualnych modyfikacji w sklepie internetowym.

 

  1. Aplikacja dedykowana jest najdroższym wariantem. Trudno określić górną granicę ceny, gdyż zależy ona od wymagań zamawiającego. Szacuje się, że koszty za wykonanie aplikacji wahają się w granicach 10000-14000 zł netto. Jest to jednak wycena, która dotyczy prostego oprogramowania. Im bardziej wzrasta poziom skomplikowania, tym trudniej jest zweryfikować koszty. Niejednokrotnie duże projekty lub też migracje firm na nowe oprogramowanie liczone są w milionach złotych.

 

Jakie czynniki wpływają na koszty związane z tworzeniem strony WWW?

 

1.      CMS (engine)

Wiele zależy od wybranego CMS-a. Przy tworzeniu stron WWW opartych na WordPressie nakład programisty jest zdecydowanie najmniejszy. To powoduje, że szacunki godzinowe niejednokrotnie odzwierciedlają rzeczywisty nakład pracy wykonawcy. Bardziej skomplikowana, a także mniej popularna w branży, jest Joomla. Często dochodzi do zawyżania cen. Wykonawca w wycenie może podać stawkę dwa razy większą niż faktyczne nakłady pracy. Z kolei Magento jest stosunkowo prostym systemem, jednak z uwagi na fakt, że platforma wykorzystywana jest do tworzenia sklepów internetowych, nakład pracy jest często większy niż założenia na początkowym etapie. Stąd też wykonawca może podać w wycenie o połowę wyższe koszty, by zabezpieczyć się przed nieprzewidzianymi problemami. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Presta Shop.

 

2.      Funkcjonalność

Wycena zależy w dużym stopniu od funkcjonalności witryny. Im bardziej skomplikowane funkcje, tym wyższe koszty związanie z tworzeniem stron WWW. Stąd też, jeśli zależy Ci na niedrogim wariancie, zaufaj developerom lub handlowcom, którzy wskazują rozwiązania łatwe w realizacji, a często gotowe. Może się zdarzyć, że jeśli bardzo będziesz upierać się przy swoim wariancie, cena za usługę wzrośnie nawet czterokrotnie.

 

3.      Integracja istniejącymi systemami

Integracja może być kosztownym elementem. Łączenie znanego wykonawcy systemu z obcym może wiązać się z powstawaniem błędów czy też nieaktualną specyfikacją. Nieznany usługodawcy system nie raz powoduje wiele problemów. Wpływa to na czas realizacji, który może ulec przedłużeniu. To z kolei może być świetnym pretekstem do sztucznego windowania cen. Żeby uniknąć tego typu sytuacji, warto wybrać popularnego dostawcę usługi, z którą planujesz integrację systemów. Taki wykonawca może posiadać gotowy moduł integracji lub też mieć aplikacje z dobrze opisaną specyfikacją integracji.

 

4.      Unikalność.

Wpływ na cenę mają także wszelkie unikalne elementy, np. grafika, komponenty (np. kalendarz czy galeria), system zarządzania treścią lub produktem. Te niestandardowe elementy mogą istotnie podnieść cenę za usługę.

 

Ceny za tworzenie stron WWW… i dlaczego to tyle kosztuje?

Zarówno firmy z branży IT, jak i agencje interaktywne przyjmują różne modele rozliczeniowe. Niektóre proponują jedną, stałą stawkę za realizację całego projektu. Inne preferują model T&M (time and material), czyli wyceniają zlecenia według poświęconych na ich realizację godzin lub dni pracy, które następnie mnożą przez ustaloną z Klientem stawkę. Coraz częściej można spotkać też modyfikacje obu tych wariantów. Trudno jednak jasno wskazać na lepsze czy gorsze rozwiązanie. W obu przypadkach może dochodzić do nadużyć.

Stała opłata za tworzenie strony WWW zapewnia bezpieczeństwo i stwarza wrażenie kontroli nad wydatkami, ale tylko we wstępnej fazie. Im bliżej oddania projektu, tym bardziej wzmagają się emocje. Może okazać się, że  wykonawca źle oszacował koszty realizacji i szuka oszczędności w obniżeniu jakości usług. Często zamawiający nie przewiduje kilku ważnych funkcji, a w późniejszym etapie chce skupić się na tym, co już zostało wycenione. Okazuje się, że wizja projektu klienta i usługodawcy od początku była odmienna, jednak dopiero po pewnym czasie wspólnie to zauważyli.

Przy realizacji mniejszych projektów, stworzenie wyceny jest stosunkowo proste. Trudności pojawiają się w przypadku zaawansowanych systemów, przy których współpraca jest rozłożona na wiele miesięcy. Wówczas zdecydowanie łatwiej jest się rozliczać w oparciu o stawkę godzinową. Często dochodzi jednak do nadużyć w tym obszarze. Nierzetelny usługodawca sztucznie zawyża ceny, a tym samym generuje wyższe koszty. W tym przypadku trzeba postawić na transparentność prac: częstszą, ale bardziej treściwą komunikację, zaufanie. Ponadto, w modelu godzinowym można sprawniej rozliczać dostarczane funkcjonalności i zwiększać komfort pracy (co w wielu przypadkach idzie w parze z wydajnością.

 

Masz stronę WWW? To dopiero początek wydatków…

Decydując się na współpracę z agencją interaktywną, dobrze jest dowiedzieć się, czy opłaty związane z domeną, hostingiem, skrzynką pocztową czy pozycjonowanie będą rozliczane dodatkowo. Jeśli tak, z jakimi opłatami miesięcznymi należy się liczyć. Częstą praktyką jest możliwość uzyskania niższej stawki za tworzenie strony WWW, jeśli zadeklarujesz chęć skorzystania z  innych usług, np. pozycjonowania czy obsługi kampanii AdWords. Cena za kompleksową realizację usług jest znacznie niższa niż rozliczanie się za wszystko oddzielnie.

 

Tworzenie strony WWW – z jakim ryzykiem możesz się liczyć?

Wybór wykonawcy to bardzo trudne zadanie, które jest obciążone sporym ryzykiem. Współpraca z agencją nie zawsze układa się kolorowo. Jednym z częstszych problemów jest błędne oszacowanie ilości roboczogodzin. Skutkuje to tym, że koszty związane z tworzeniem strony WWW mogą znacznie wzrosnąć. Poza tym, może dojść do sytuacji, że agencja interaktywna lub software house nie będą w stanie prawidłowo wykonać zlecenia. W przypadku prostych projektów taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ale jeśli chodzi o aplikacje dedykowane, wykonawca bez dużego doświadczenie może nie wywiązać się z zadania. Stąd też warto zwrócić szczególną uwagę na kompetencje zespołu, a także portfolio.

Również niewielki zespół, a do tego częste rotacje personalne mogą powodować opóźnienia w projekcie. Ryzykiem jest także dobór niewłaściwego systemu CMS – może okazać się, że jest on bardzo skomplikowany i konieczne będzie zatrudnienie nowego pracownika, co będzie wiązało się z kolejnymi kosztami, np. jeśli trzeba będzie edytować lub tworzyć treści na stronę WWW.

W końcu kolejnym, ale niezwykle istotnym problemem, jest brak koordynatora, od strony wykonawcy, odpowiedzialnego za prawidłowe tworzenie stron WWW. Samodzielne nadzorowanie pracy usługodawcy może być kłopotliwe, a szczególnie w przypadku, gdy nie czujesz się na siłach, by kierować zespołem programistów. Problemy w komunikacji mogą być bardzo znaczące. Stąd też, jeśli to jeden z Twoich pierwszych projektów, lepiej zapłacić więcej, ale skorzystać z usług doświadczonego koordynatora, które sprawnie wywiąże się z zadania.

 

Zwróć uwagę na dobry content

Nie można także zapominać o treściach na witrynie. To właśnie angażujący content decyduje o zainteresowaniu Twoich potencjalnych klientów. Opisy produktów podane w zachęcający i przystępny sposób to absolutna podstawa. Żeby content spełniał swoją funkcję, jego wykonanie należy powierzyć doświadczonemu copywriterowi. Zdecydowanie najlepszą sytuacją jest, gdy w zespole zajmującym się tworzeniem stron WWW pracuje już taka osoba. Zdarza się jednak, że trzeba szukać kogoś z zewnątrz, a to może być kłopotliwe. Stawki za usługi copywriterskie są różnorodne. Mogą wahać się w granicach od kilku do kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków, jednak odpowiednie przygotowane treści mogą wpłynąć na wzrost współczynnika konwersji.

Należy pamiętać, że witryna powinna być stale aktualizowana. To ważne z kilku powodów. Po pierwsze, przekłada się na widoczność w wyszukiwarce Google (a szczególnie od czasu wprowadzenie algorytmu Panda, który zaczął „promować” witryny, na których znajdował się unikalny content). Po drugie, dobrej jakości treści to tak naprawdę odpowiedź na zapotrzebowanie użytkowników. Internauci szukają w Sieci fachowych porad, instrukcji. Jeśli znajdą tego typu materiały na Twojej witrynie, wówczas pozyskasz tzw. dojrzewające leady – osoby, które w przyszłości mogą stać się Twoimi przyszłymi Klientami. Nie można również zapominać, że dobry content pomaga kreować wizerunek eksperta w branży. Tu trzeba jednak mieć na uwadze, by regularnie dostarczać wartościowych treści – to jeden ze sposobów na zwiększenie ruchu na witrynie. Dobrym pomysłem jest także zachęcenie do kontaktów poprzez CTA (ang. Call To Action). Button kierujący, np. do formularza kontaktowego, znacznie ułatwi zbieranie wartościowych leadów.

Kalkulator kosztu stworzenia strony internetowej

Wybierz rodzaj strony internetowej

Strona wizytówka firmy
Sklep internetowy
Aplikacja dedykowana
Prosta strona internetowa, która będzie wizytówką Twojej firmy
Prosty sklep internetowy wraz z systemem CMS
Strona internetowa wraz z aplikacją dopasowaną w 100% do potrzeb Twojej firmy