Call Center Poznań. Ile kosztuje i jak wybrać firmę call center w Poznaniu
Call Center Poznań. ➜ ILE kosztuje i JAK wybrać?
2 lipca 2017
Agencja SEM - Jak wybrać dobrą agencję SEM i ile kosztuje obsługa kampanii marketingowych?
Agencja SEM. ➜ ILE kosztuje i JAK wybrać?
3 lipca 2017

Tworzenie SKLEPÓW Internetowych. ➜ KOSZT

Tworzenie sklepów internetowych – wszystko, co musisz wiedzieć o kosztach

Zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego? Jeśli tak, przeczytaj nasz miniporadnik, by dowiedzieć się, jak zabrać się za to zadanie oraz z jakimi kosztami trzeba się liczyć. Poznaj też praktyczne rady związane z wyborem towarów, które chcesz oferować.

 

Tworzenie sklepu internetowego – pierwsze kroki

Jeśli zdecydujesz się na zlecenie projektu sklepu internetowego, zacznij od wyboru towaru, którym będziesz handlował. Warto skupić się na artykułach niszowych, bo wówczas znacznie prościej jest przebić się na rynku i zyskać Klientów. Handel popularnymi produktami, jak np. telefony komórkowe, ubranka dla dzieci, wymaga ogromnych nakładów finansowych. Na rynku jest tak duża konkurencja, że bardzo trudno stać się zauważonym. Wiele sklepów internetowych działa w branży już kilka lat i cieszy się zaufaniem odbiorców. Żeby stać się rozpoznawalnym i liczyć na zyski, lepiej szukać niszy. Warto też stawiać na artykuły, które są łatwe w przechowywaniu.

 

Wiesz już, czym będziesz handlować? Teraz pora na wykupienie domeny i projektowanie sklepu internetowego, a także znalezienie dostawców towarów. Warto wysłać zapytania ofertowe w kilka miejsc, by wybrać odpowiednią firmę. Dobrym pomysłem jest znalezienie produktów mniej znanych marek, które jednocześnie będą oferować konkurencyjne stawki. Dzięki temu będzie można proponować towar atrakcyjny cenowo, który będzie chętnie wybierany przez Twoich Klientów.

 

Kolejną istotną kwestią jest wykupienie domeny. Jej nazwa powinna być prosta, tak, by użytkownicy nie mieli problemów z jej zapamiętaniem. Powinna również nawiązywać do towarów, które oferujesz. Zanim założysz sklep internetowy, przeanalizuj konkurencję, sprawdź, jakimi towarami handluje. Dzięki temu będzie Ci łatwiej dopasować asortyment oraz zastanowić się nad strategią prowadzonych działań.

 

Wybór i koszty oprogramowania

Jeśli wiesz już, czym będziesz handlować, pora wybrać odpowiednie oprogramowanie. Poznaj dostępne na rynku modele funkcjonowania sklepów internetowych i dobierz idealne w Twoim przypadku rozwiązanie.

 

  1. System SaaS to sklep internetowy na abonament. Rozwiązanie jest bardzo popularne, gdyż wiążę się ze stosunkowo niskimi kosztami, które w zależności od wybranego wariantu, wahają się w granicach kilkudziesięciu do ponad 100 zł miesięcznie. Do popularnych systemów SaaS w Polsce zalicza się m.in.: shoper.pl, home.pl, iai-shop.com, sote.pl.

 

Zaletami tworzenia sklepów internetowych w systemie Saas są:

  • niskie koszty związane z wdrożeniem – otrzymujesz gotową aplikację, na której możesz wystawiać i sprzedawać produkty,
  • szybkie uruchomienie sklepu internetowego – platformy SaaS są proste w konfiguracji i w zasadzie wystarczy jedynie dodać do nich produkty, uruchomić moduł płatności, by zacząć sprzedawać,
  • możliwość obsługi sklepów internetowych z dowolnego miejsca – wystarczy mieć dostęp do internetu,
  • opieka techniczna w ramach abonamentu – nie trzeba martwić się o awarie systemu, gdyż są one usuwane na koszt dostawcy, wdrożenie i konfiguracja również jest wliczona w cenę pakietu.

 

Wadami projektowania sklepów internetowych w wariancie SaaS są:

  • konieczność znalezienia niezawodnego dostawcy internetowego – awarie łącza wiążą się z unieruchomieniem sklepu internetowego,
  • uzależnienie się od firmy oferującej oprogramowanie,
  • ograniczona ilość funkcji oraz modułów w sklepach internetowych – bazuje się na gotowych szablonach, które nie zawsze są zgodne z Twoimi oczekiwaniami i specyfiką oferowanych przez Ciebie towarów.

 

PODSUMOWANIE: systemy SaaS są chętnie wybierane przy tworzeniu sklepów internetowych ze względu na swoją cenę. Są polecane szczególnie na początku działalności, kiedy nie jesteś pewien, czy towar będzie się dobrze sprzedawał i boisz się inwestycji w dedykowane oprogramowanie.

 

  1. Platforma typu Open Source, czyli bezpłatne oprogramowanie, którego licencja umożliwia kopiowanie i modyfikację kodu przez użytkowników na całym świecie. Tworzenie sklepów internetowych w oparciu o taki silnik jest stosunkowo niedrogie, jednak trzeba znać się na IT. Warto posiadać w zespole programistę, który zajmie się kwestiami technicznymi. Do najpopularniejszych systemów działających na zasadzie Open Source należą: Magenta, Prestashop, Open Cart, osCommerce, Zen Cart, DrupalCommerce. Można również skorzystać z wtyczki do WordPressa o nazwie WooCommerce.

 

Zalety systemów Open Source:

  • bezpieczeństwo i stabilność – systemy są popularne, a wszelkie wady szybko eliminowane – wynika to z faktu, że do kodu źródłowego mają dostęp programiści na całym świecie, żadna firma nie dysponuje tak ogromną rzeszą testerów, którzy weryfikują poprawność działania systemu oraz wprowadzają w nim potrzebne modyfikacje,
  • oszczędność czasu i pieniędzy – wdrożenie systemu nie wymaga pisania kodu od podstaw, dzięki czemu tworzenie sklepów internetowych jest mniej kosztowne i znacznie szybsze,
  • szerokie spektrum możliwości – programy można dostosować do potrzeb i funkcji sklepów internetowych, w każdej chwili można dodać dowolne funkcjonalności lub też modyfikować już istniejące,
  • dostęp do różnego typu wtyczek i aktualizacji usprawniających działanie systemu.

 

Projektowanie sklepów internetowych w systemie Open Source – wady:

  • konieczność posiadania w zespole doświadczonego programisty – funkcjonowanie systemu oraz jego wdrożenie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu IT; jeśli nie znasz się na programowaniu musisz kogoś zaangażować, a to nierzadko wiąże się ze sporymi kosztami,
  • brak bieżącego wsparcia technicznego – awarie musisz usuwać we własnym zakresie.

 

PODSUMOWANIE: Programy Open Source są bezpłatne i często wykorzystywane przy tworzeniu sklepów internetowych, jednak ich wdrożenie i modyfikacje wymagają pracy programisty, co wiąże się z kosztami.

 

  1. Dedykowane sklepy internetowe – są wykonywane od podstaw i dopasowane do potrzeb Twojego biznesu. Trudno jednoznacznie określić ich koszty, gdyż ceny zależą od funkcjonalności, zastosowanych rozwiązań. Trzeba się jednak liczyć ze stawkami od 10 tys. do nawet kilku milionów złotych w przypadku rozpoznawalnych marek, które działają na całym świecie.

 

Zalety dedykowanych sklepów internetowych:

  • możliwość dopasowania wyglądu i funkcjonalności do potrzeb biznesowych,
  • możliwość łatwego zarządzania zaawansowaną bazą produktową.

 

Wady systemów dedykowanych:

  • wysokie koszty wdrożenia
  • dłuższy czas konfiguracji – zanim sklep zacznie działać może minąć nawet kilka tygodni
  • utrudniona rozbudowa systemu – trzeba kontaktować się z wykonawcą, bo inne firmy mogą niechętnie podjąć się modyfikacji w kodzie, którego nie tworzyli.

 

PODSUMOWANIE: Dedykowane sklepy internetowe to rozwiązanie dla wymagających. Możne je dowolnie konfigurować i nie uzależniać się od dostępnych szablonów, jednak cena za usługę jest zdecydowanie najwyższa.

 

Projektowanie sklepów internetowych to nie wszystkie koszty

Projektowanie sklepu internetowego to nie wszystkie koszty związane z założeniem biznesu. Do opłat należy jeszcze wilczyc elementy, takie jak:

Dodatkowe koszty wdrożenia:

  • w niektórych wypadkach konieczność wykupienia koncesji, np. jeśli sprzedajesz alkohol,
  • konsultacje prawnicze są niezwykle istotne podczas tworzenia regulaminów, które powinny być bardzo dobrze dopracowane,
  • tłumaczenie strony na język angielski, niemiecki itp. (jeśli zdecydujesz się na zwiększenie zasięgu sprzedaży i dotarcie do nowych rynków zbytu),
  • certyfikaty bezpieczeństwa – najpopularniejsze są SSL, które zapewniają poufność informacji i powinny być wdrożone w każdym sklepie internetowym,
  • warto już w początkowym etapie zdecydować się na integracje z systemem do księgowości, allegro, ceneo, paypal, usług kurierskich – dzięki temu z jednego miejsca będzie można zarządzać różnymi działaniami.

 

Koszty związane z bieżącą obsługą zamówień:

  • bieżąca obsługa na zapytań ofertowych Klientów, przygotowywanie towaru do wysyłki – w tym celu konieczne jest zatrudnienie pracowników, którzy będą za to odpowiedzialni lub tez zlecenie tego zadania firmom zewnętrznym,
  • opłaty związane z kurierem, magazynowaniem towarów (można wynajmować magazyn bądź też dysponować własnym),
  • hosting, utrzymanie domeny,
  • sklep internetowy powinien być na bieżąco aktualizowany i uzupełniany o nowe towary – można zatrudnić osobę do firmy, która zajmie się wprowadzeniem opisów i nowych produktów bądź zlecić to copywriterowi zdalnie,
  • opłaty związane z księgowością – można skorzystać z biura rachunkowego bądź zatrudnić niezależną księgową.

 

Zadbaj o marketing internetowy

Wdrożenie i dobry projekt sklepu internetowego to zaledwie „wierzchołek góry lodowej”.  Żeby firma dobrze prosperowała, konieczne jest zadbanie o jej promocję w internecie. Tylko w ten sposób będzie można dać znaleźć się potencjalnym Klientom. Dowiedz się na jakie działania warto postawić:

  • pozycjonowanie organiczne – to dobry sposób na wzrost widoczności witryny w Sieci, trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bo zanim kluczowe frazy wejdą w topy może minąć nawet kilka miesięcy; pozycjonowanie powinno być prowadzone równolegle z innymi działaniami,
  • kampanie PPC (Pay Per Click) wiążą się z opłatami za kliknięcie w link lub baner i pozwalają na krótkoterminową promocję; ich zaletą jest kontrola budżetu (jeśli środki na koncie reklamowym się skończą, kampania przestanie się wyświetlać); działania mogą być stosowane doraźnie lub systematycznie; pozwalają na dotarcie do Klientów niezależnie od wyników pozycjonowania organicznego; są polecane szczególnie, kiedy chcemy zareklamować nowe produkty lub też dotrzeć do klientów, którzy już wstępnie zainteresowali się oferowanymi przez nas produktami; do popularnych działań PPC zalicza: kampanie AdWords, reklamy kontekstowe, remarketing,
  • zakupy Google – Google Merchant Center to dobry sposób na promocję w internecie; usługa funkcjonuje stosunkowo niedawno, jednak już zdążyła zyskać zaufanie Klientów, polega ona na tym, że po wpisaniu przez użytkownika danej frazy w wyszukiwarce Google wyświetla się specjalny boks, na którym widoczne są produkty wraz z cenami, zdjęciami i nazwami sklepów internetowych – po kliknięciu w produkt, użytkownik jest odsyłany do danego sklepu,
  • prowadzenie mediów społecznościowych – to skuteczny sposób dotarcia do Klientów, którzy coraz częściej wysyłają zapytania ofertowe w ten sposób; nierzadko też Klienci decydują się na finalizowanie transakcji poprzez media społecznościowe; ważne jednak, by komunikacja była dostosowana do strategii Twojej firmy,
  • działania content marketingowe, czyli tworzenie e-booków, filmów na YouTube, blogów, pozwalają na budowanie wizerunku eksperta w branży i docieranie do docelowych Klientów zainteresowanych Twoimi produktami,
  • marketing szeptany – to wpisy na temat działalności sklepów na forach internetowych oraz w innych miejscach, w których przebywają zainteresowani Twoimi produktami użytkownicy; prawidłowo prowadzone działania powinny wyglądać naturalnie i być dostosowane do stylu, w jakim komunikuje się określona społeczność w internecie.

 

Jak wybrać dobrą agencję interaktywną?

Żeby działania marketingowe były skuteczne, warto zdecydować się na wybór odpowiedniej agencji interaktywnej. Na rynku jest ogromna konkurencja, jednak, żeby zdecydować się na solidnego partnera, który zna się na tworzeniu i promocji sklepów internetowych, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, z jakimi Klientami dana agencja współpracowała wcześniej. Warto też poprosić o case studies, by na konkretnym przykładzie przeanalizować jakość prowadzonych działań oraz zweryfikować ich skuteczność. Dobrze jest także postawić na wyspecjalizowane w sklepach internetowych agencje, które będą wiedziały na co zwrócić uwagę, by podnieść współczynnik konwersji.

Ważnym elementem jest także kontakt z przedstawicielem firmy. Jeśli już na początku współpraca nie będzie się dobrze układała, nie licz, że później coś się w tej kwestii zmieni. Prawdopodobnie będziesz jednym z wielu Klientów. Istotną sprawą jest również sama oferta, która powinna być dostosowana do specyfiki Twojego biznesu, a nie tylko ogólna, która wysyłana jest do wszystkich.

 

Sklepy internetowe – prowadzenie samodzielnie czy na zasadzie outsourcingu?

Przy tworzeniu sklepów internetowych warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy lepiej prowadzić je we własnym zakresie czy też zlecić obsługę firmom zewnętrznym. W tym pierwszym przypadku konieczne będzie zatrudnienie pracowników na etat i opłacanie im składek chorobowych, ubezpieczeniowych, zdrowotnych, co wiąże się z dużymi kosztami. Zaletą takiego rozwiązania jest jednak łatwiejsza kontrola prowadzonych działań oraz lepszy kontakt ze współpracownikami. Można także zdecydować się na outsourcing, np. związany z magazynowaniem towarów i wysyłką do Klientów. Takie usługi coraz częściej oferują kurierzy. Również odpowiadanie na zapytanie klientów czy prowadzenie działań marketingowych można przerzucić na wykonawców zewnętrznych. To pozwala na ograniczenia kosztów, ale ma też swoje minusy – trudniej jest nawiązać dobry kontakt z przedstawicielem firmy, zdecydowanie łatwiej jest znaleźć „wspólny język” z osobą, którą codziennie widzisz.

Kalkulator kosztu stworzenia strony internetowej

Wybierz rodzaj strony internetowej

Sklep internetowy
Strona wizytówka firmy
Aplikacja dedykowana
Prosty sklep internetowy wraz z systemem CMS
Prosta strona internetowa, która będzie wizytówką Twojej firmy
Strona internetowa wraz z aplikacją dopasowaną w 100% do potrzeb Twojej firmy