Pozycjonowanie sklepu internetowego - Narz臋dzia i skuteczne pozycjonowanie
Pozycjonowanie sklepu internetowego – Narz臋dzia i skuteczne pozycjonowanie
16 sierpnia 2017
Faktoring dla ma艂ych firm - ile kosztuje i jak wybra膰 firm臋 faktoringow膮
Faktoring dla ma艂ych firm – ile kosztuje i jak wybra膰 firm臋 faktoringow膮
24 sierpnia 2017

Specjalista SEO vs. agencja reklamowa. Komu lepiej zleci膰 pozycjonowanie SEO?

Specjalista SEO vs. agencja reklamowa. Komu lepiej zleci膰 pozycjonowanie SEO?

Je艣li chcesz, by Twoja firmowa strona by艂a widoczna w internecie, musisz postawi膰 na pozycjonowanie. W ten spos贸b zwi臋kszysz ruch na stronie. Wyniki organiczne, czyli bezp艂atne, wyszukiwarki Google wzbudzaj膮 zaufanie u偶ytkownik贸w. To z kolei wp艂ywa na wy偶sze prawdopodobie艅stwo konwersji.聽 Kto lepiej wywi膮偶e si臋 z promocji Twojej firmy: specjalista SEO czy agencja reklamowa?

 

Pozycjonowanie SEO, a tak偶e szeroko poj臋ty marketing internetowy to w dzisiejszych czasach konieczno艣膰. Je艣li Twoja firma nie b臋dzie widoczna w internecie, klienci nie b臋d膮 potrafili dotrze膰 do Twoich us艂ug lub produkt贸w. W贸wczas prawdopodobnie przejd膮 do konkurencji. Lepiej do tego nie dopu艣ci膰.

 

Dlaczego specjalista SEO jest tak poszukiwany na rynku?

W dzisiejszych czasach pozycjonowanie strony internetowej to nie wyb贸r, ale konieczno艣膰. Marketing online prowadzi si臋 dla wszystkich bran偶y, r贸wnie偶 tych niszowych. Klienci szukaj膮 produkt贸w lub us艂ug w sieci. Dotyczy to nie tylko u偶ytkownik贸w B2C (Business To Consumer), ale r贸wnie偶 B2B (Business To Consumer), czyli partner贸w biznesowych. Internet sta艂 si臋 g艂贸wnym narz臋dziem determinuj膮cym wyb贸r oferty. To powoduje, 偶e specjalista SEO jest rozchwytywany na rynku. Tymczasem fachowc贸w od marketingu sieciowego jest niewielu, a zapotrzebowanie na 艣wiadczone przez nich us艂ugi ogromne.

 

Dlaczego tak trudno znale藕膰 kompetentn膮 osob臋?

Brak odpowiedniej edukacji 鈥 w Polsce nie ma uczelni, kt贸ra specjalizuje si臋 w pozycjonowaniu. 呕eby nauczy膰 si臋 dzia艂a艅 zwi膮zanych z SEO, konieczne s膮 lata praktyki. Wiedz臋 zdobywa si臋 we w艂asnym zakresie. Nierzadko przygod臋 z SEO zaczyna si臋 od nisko p艂atnych sta偶y i praktyk. Konieczne jest r贸wnie偶 uczestnictwo w wielu spotkaniach i szkoleniach bran偶owych, na kt贸rych specjali艣ci SEO dziel膮 si臋 swoim do艣wiadczeniem z innymi.

 

Nie ka偶dy nadaje si臋 na specjalist臋 SEO. Wypracowanie odpowiednich metod zwi膮zanych z pozycjonowaniem zajmuje lata. Opr贸cz twardej wiedzy, potrzebne s膮 jeszcze kompetencje mi臋kkie, np. zdolno艣膰 my艣lenia analitycznego, dok艂adno艣膰, rzetelno艣膰. Pozycjonowanie jest r贸偶ne w zale偶no艣ci od bran偶y. To, co sprawdza si臋 w jednej firmie, nie musi by膰 skuteczne w innej. Marketing internetowy wymaga elastycznego podej艣cia i niesztampowego my艣lenia.

 

Presja na ci膮g艂e podnoszenie swoich kompetencji.聽 Poznanie know-how to nie wszystko, by sta膰 si臋 specjalist膮 SEO. Algorytm Google stale si臋 zmienia. To, co kiedy艣 by艂o skuteczne, dzi艣 mo偶e by膰 ju偶 nie tylko ma艂o efektywne, ale r贸wnie偶 grozi膰 otrzymaniem kary narzuconej przez internetowego giganta. St膮d te偶, 偶eby nie wypa艣膰 z bran偶y, konieczne jest nieustanne doskonalenie si臋. Trzeba czyta膰 artyku艂y bran偶owe, by膰 na bie偶膮co z pojawiaj膮cymi si臋 komunikatami Google, uczestniczy膰 w wydarzeniach zwi膮zanych z bran偶膮 SEO.

Specjalista SEO czy agencja 鈥 kalkulacja koszt贸w

Wielu przedsi臋biorc贸w staje przed dylematem – stworzy膰 dzia艂 SEO we w艂asnej firmie lub zleci膰 us艂ug臋 agencji reklamowej.聽 Zanim podejmiesz decyzj臋, musisz wiedzie膰, 偶e nawet najlepszy specjalista SEO nie jest w stanie samodzielnie prowadzi膰 efektywnych dzia艂a艅. Potrzebni mu b臋d膮 pomocnicy, kt贸rzy wyr臋cz膮 go w wielu czynno艣ciach. Sama analiza i opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej poch艂ania sporo czasu. Do tego dochodz膮 jeszcze inne obowi膮zki, np. regularna publikacja artyku艂贸w zapleczowych. Pozycjonowanie powinno by膰 prowadzone przez specjalist臋 SEO oraz osoby o ni偶szych kompetencjach, kt贸re zajm膮 si臋 g艂贸wnie implementacj膮 zada艅 鈥 stworzenie takiego dzia艂u w firmie wymaga ogromnych nak艂ad贸w finansowych. Zatrudnienie tylko samego fachowca jest nieefektywne, a praca kilku os贸b o niskim do艣wiadczeniu bez wyznaczonego kierunku, mo偶e by膰 szkodliwa dla Twojej domeny. St膮d te偶 doskona艂ym rozwi膮zaniem jest wsp贸艂praca z dobr膮 agencj膮, w kt贸rej kupisz cz臋艣膰 czasu specjalisty SEO oraz zespo艂u, kt贸rym zarz膮dza.

 

Zbudowanie dzia艂u, kt贸rym b臋dzie zajmowa艂 si臋 SEO to nie jedyne koszty, z jakimi trzeba si臋 liczy膰. Opr贸cz tego, trzeba op艂aci膰 nale偶no艣ci zwi膮zane z zatrudnieniem pracownika m.in. ZUS. To wysokie kwoty, nawet w przypadku niewykwalifikowanych pracownik贸w. Do tego dochodz膮 jeszcze inwestycje w wyposa偶enie stanowisk pracy. Musisz r贸wnie偶 kupi膰 dedykowane oprogramowanie, licencje i inne narz臋dzia niezb臋dne do pracy specjalisty SEO i jego pomocnik贸w.

 

Outsourcing SEO coraz popularniejszy

Zlecenie us艂ug SEO zewn臋trznym firmom to nie tylko mniejsze koszty, ale r贸wnie偶 inne korzy艣ci. Do najwa偶niejszych nale偶膮:

 

  • Brak zobowi膮za艅 wobec pracownika 鈥 specjalista SEO mo偶e zachorowa膰, i艣膰 na urlop. Jako pracodawca musisz przestrzega膰 przepis贸w kodeksu pracy i zadba膰 o swojego podw艂adnego.

 

  • Wi臋ksza efektywno艣膰 pracy 鈥 specjalista SEO, kt贸ry koordynuje dzia艂ania ca艂ego zespo艂u nie jest tak efektywny jak zesp贸艂 agencji reklamowej. Firmie zewn臋trznej p艂acisz za wykonanie us艂ugi, nie zastanawiasz si臋, ile czasu sp臋dzi艂a nad Twoim zadaniem. Interesuj膮 Ci臋 efekty, je艣li pozycjonowanie b臋dzie nieskuteczne, mo偶esz zmieni膰 wykonawc臋.

 

  • Absencja to nie problem 鈥 zatrudniaj膮c specjalist臋 SEO, musisz liczy膰 si臋 z tym, 偶e w przypadku jego nieobecno艣ci, marketing internetowy nie b臋dzie efektywny. Wsp贸艂pracuj膮c z agencj膮 reklamow膮, nie interesuje Ci臋 sk艂ad pracownik贸w. Na barkach wykonawcy le偶y profesjonalne wywi膮zanie si臋 z us艂ugi bez wzgl臋du na okoliczno艣ci.

 

  • Wi臋kszy zakres dzia艂a艅 鈥 wsp贸艂praca z agencj膮 reklamow膮 z regu艂y obejmuje nie tylko pozycjonowanie, ale r贸wnie偶 szereg innych dzia艂a艅, np. prowadzenie kana艂贸w social media lub kampanii PPC. Firmy reklamowe zatrudniaj膮 specjalist贸w z r贸偶nych dziedzin, dlatego mog膮 艣wiadczy膰 kompleksow膮 us艂ug臋 marketingow膮. Specjalista SEO zajmuje si臋 g艂贸wnie pozycjonowaniem.

 

  • 艁atwiej znale藕膰 dobr膮 agencj臋 ni偶 specjalist臋 SEO 鈥 agencji reklamowych specjalizuj膮cych si臋 w marketingu online jest wiele. Outsourcing pozycjonowania jest znacznie 艂atwiejszy ni偶 rekrutacja specjalisty SEO.

 

Specjalista SEO 鈥 na co zwr贸ci膰 uwag臋 podczas rekrutacji?

Je艣li, mimo wszystko, wolisz zatrudni膰 specjalist臋 SEO, dowiedz si臋, na co warto zwraca膰 uwag臋 podczas rekrutacji. To wa偶ne szczeg贸lnie w przypadku os贸b, kt贸re nie s膮 obeznane w bran偶y. Podajemy list臋 rzeczy, o kt贸re warto zapyta膰 na rozmowie kwalifikacyjnej:

 

  • Specjalizacja w Twojej bran偶y. Specjalista SEO musi by膰 elastyczny. Metody pozycjonowania powinien dobra膰 do specyfiki firmy. Je艣li ma ju偶 do艣wiadczenie w konkretnej bran偶y, 艂atwiej b臋dzie mu prowadzi膰 skuteczne dzia艂ania.

 

  • Znajomo艣膰 j臋zyka HTML oraz zasad UX. Cho膰 specjalista SEO nie jest programist膮 ani grafikiem, to jednak powinien mie膰 przynajmniej minimalne poj臋cie z pokrewnych obszar贸w zwi膮zanych z marketingiem. To elementy, kt贸re uzupe艂niaj膮 pozycjonowanie. Przyk艂adowo, strona poprawna pod k膮tem UX, czyli prosta w nawigacji, zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo konwersji sprzeda偶y.

 

  • Osi膮gni臋cia zawodowe 鈥 takie pytanie mo偶e pa艣膰 na ka偶dej rozmowie kwalifikacyjnej, ale jest ono bardzo istotne szczeg贸lnie w bran偶y SEO. W ten spos贸b mo偶na 艂atwo zweryfikowa膰, czy dzia艂ania prowadzone przez specjalist臋 SEO s膮 skuteczne.

 

  • Techniki wykorzystywane przy pozycjonowaniu 鈥 oczywi艣cie nikt nie zdradzi swojego know-how, ale ju偶 podczas rozmowy mo偶na pozna膰, czy osoba, kt贸r膮 chcesz zatrudni膰 jako specjalista SEO wie, o czym m贸wi i zna wytyczne Google dla webmaster贸w.

 

  • Sposoby na budowanie link building 鈥 budowanie zaplecza link贸w jest istotne dla pozycjonowania. Dowiedz si臋, w jaki spos贸b specjalista SEO chce zdobywa膰 odno艣niki do Twojej strony.

 

Od czego zale偶y cena za pozycjonowanie SEO?

Pozycjonowanie jest kosztowne. Wymaga zaanga偶owania kilku os贸b oraz inwestycji w sprz臋t, oprogramowanie i inne elementy. Zanim zatrudnisz specjalist臋 SEO, przekalkuluj wszystkie koszty. Cho膰 nie ma sztywnego cennika okre艣laj膮cego dzia艂ania SEO, to 艣rednie stawki rynkowe za pozycjonowanie niewielkiego sklepu internetowego wynosz膮 oko艂o 3 tys. z艂. To znacznie ni偶sza kwota ni偶 anga偶owanie ca艂ego zespo艂u i rozbudowa kolejnego dzia艂u w Twojej firmie.

 

Na koszty zwi膮zane z pozycjonowaniem wp艂ywaj膮:

  • Region dzia艂alno艣ci 鈥 je艣li dzia艂asz na okre艣lonym obszarze, postaw na pozycjonowanie lokalne, kt贸re jest szybsze i znacznie mniej kosztowne.

 

  • Ilo艣膰 s艂贸w kluczowych 鈥 wi臋cej fraz do wypozycjonowania, to wi臋ksze koszty. Lepiej skupi膰 si臋 na pojedynczych s艂owach kluczowych, najlepiej takich, kt贸re przynosz膮 najwi臋ksze dochody, a nast臋pnie stopniowo rozszerza膰 pozycjonowanie o kolejne kategorie.

 

  • Bran偶a 鈥 im bardziej konkurencyjna bran偶a, tym trudniejsze jest pozycjonowanie i ci臋偶ej wbi膰 si臋 na pierwsz膮 stron臋 wyszukiwarki Google.

 

  • Sposoby pozyskiwania p艂atnych link贸w 鈥 mog膮 to by膰 publikacje, artyku艂y zapleczowe, p艂atne materia艂y.

 

  • Ilo艣膰 oddzia艂贸w w firmie – im wi臋cej, tym pozycjonowanie jest bardziej kosztowne.

 

Podsumowanie

Pozycjonowanie to konieczno艣膰 w ka偶dej firmie. Musi si臋 nim zaj膮膰 do艣wiadczony specjalista SEO. Mo偶na go zatrudni膰 i stworzy膰 kolejny dzia艂 lub zleci膰 zadanie zwi膮zane z marketingiem online zewn臋trznej firmie. To drugie rozwi膮zanie ma wiele zalet 鈥 jest du偶o ta艅sze, a tak偶e nie trzeba obarcza膰 si臋 obowi膮zkami wynikaj膮cymi z kodeksu pracy.