Pozycjonowanie sklepu internetowego - Narzędzia i skuteczne pozycjonowanie
Pozycjonowanie SKLEPU Internetowego. ➜ SEO
16 sierpnia 2017
Faktoring dla małych firm - ile kosztuje i jak wybrać firmę faktoringową
Faktoring dla Małych firm. ➜ ILE kosztuje JAK wybrać?
24 sierpnia 2017

Specjalista SEO. ➜ ILE kosztuje i JAK wybać?

Specjalista SEO vs. agencja reklamowa. Komu lepiej zlecić pozycjonowanie SEO?

Jeśli chcesz, by Twoja firmowa strona była widoczna w internecie, musisz postawić na pozycjonowanie. W ten sposób zwiększysz ruch na stronie. Wyniki organiczne, czyli bezpłatne, wyszukiwarki Google wzbudzają zaufanie użytkowników. To z kolei wpływa na wyższe prawdopodobieństwo konwersji.  Kto lepiej wywiąże się z promocji Twojej firmy: specjalista SEO czy agencja reklamowa?

 

Pozycjonowanie SEO, a także szeroko pojęty marketing internetowy to w dzisiejszych czasach konieczność. Jeśli Twoja firma nie będzie widoczna w internecie, klienci nie będą potrafili dotrzeć do Twoich usług lub produktów. Wówczas prawdopodobnie przejdą do konkurencji. Lepiej do tego nie dopuścić.

 

Dlaczego specjalista SEO jest tak poszukiwany na rynku?

W dzisiejszych czasach pozycjonowanie strony internetowej to nie wybór, ale konieczność. Marketing online prowadzi się dla wszystkich branży, również tych niszowych. Klienci szukają produktów lub usług w sieci. Dotyczy to nie tylko użytkowników B2C (Business To Consumer), ale również B2B (Business To Consumer), czyli partnerów biznesowych. Internet stał się głównym narzędziem determinującym wybór oferty. To powoduje, że specjalista SEO jest rozchwytywany na rynku. Tymczasem fachowców od marketingu sieciowego jest niewielu, a zapotrzebowanie na świadczone przez nich usługi ogromne.

 

Dlaczego tak trudno znaleźć kompetentną osobę?

Brak odpowiedniej edukacji – w Polsce nie ma uczelni, która specjalizuje się w pozycjonowaniu. Żeby nauczyć się działań związanych z SEO, konieczne są lata praktyki. Wiedzę zdobywa się we własnym zakresie. Nierzadko przygodę z SEO zaczyna się od nisko płatnych staży i praktyk. Konieczne jest również uczestnictwo w wielu spotkaniach i szkoleniach branżowych, na których specjaliści SEO dzielą się swoim doświadczeniem z innymi.

 

Nie każdy nadaje się na specjalistę SEO. Wypracowanie odpowiednich metod związanych z pozycjonowaniem zajmuje lata. Oprócz twardej wiedzy, potrzebne są jeszcze kompetencje miękkie, np. zdolność myślenia analitycznego, dokładność, rzetelność. Pozycjonowanie jest różne w zależności od branży. To, co sprawdza się w jednej firmie, nie musi być skuteczne w innej. Marketing internetowy wymaga elastycznego podejścia i niesztampowego myślenia.

 

Presja na ciągłe podnoszenie swoich kompetencji.  Poznanie know-how to nie wszystko, by stać się specjalistą SEO. Algorytm Google stale się zmienia. To, co kiedyś było skuteczne, dziś może być już nie tylko mało efektywne, ale również grozić otrzymaniem kary narzuconej przez internetowego giganta. Stąd też, żeby nie wypaść z branży, konieczne jest nieustanne doskonalenie się. Trzeba czytać artykuły branżowe, być na bieżąco z pojawiającymi się komunikatami Google, uczestniczyć w wydarzeniach związanych z branżą SEO.

Specjalista SEO czy agencja – kalkulacja kosztów

Wielu przedsiębiorców staje przed dylematem – stworzyć dział SEO we własnej firmie lub zlecić usługę agencji reklamowej.  Zanim podejmiesz decyzję, musisz wiedzieć, że nawet najlepszy specjalista SEO nie jest w stanie samodzielnie prowadzić efektywnych działań. Potrzebni mu będą pomocnicy, którzy wyręczą go w wielu czynnościach. Sama analiza i opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej pochłania sporo czasu. Do tego dochodzą jeszcze inne obowiązki, np. regularna publikacja artykułów zapleczowych. Pozycjonowanie powinno być prowadzone przez specjalistę SEO oraz osoby o niższych kompetencjach, które zajmą się głównie implementacją zadań – stworzenie takiego działu w firmie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Zatrudnienie tylko samego fachowca jest nieefektywne, a praca kilku osób o niskim doświadczeniu bez wyznaczonego kierunku, może być szkodliwa dla Twojej domeny. Stąd też doskonałym rozwiązaniem jest współpraca z dobrą agencją, w której kupisz część czasu specjalisty SEO oraz zespołu, którym zarządza.

 

Zbudowanie działu, którym będzie zajmował się SEO to nie jedyne koszty, z jakimi trzeba się liczyć. Oprócz tego, trzeba opłacić należności związane z zatrudnieniem pracownika m.in. ZUS. To wysokie kwoty, nawet w przypadku niewykwalifikowanych pracowników. Do tego dochodzą jeszcze inwestycje w wyposażenie stanowisk pracy. Musisz również kupić dedykowane oprogramowanie, licencje i inne narzędzia niezbędne do pracy specjalisty SEO i jego pomocników.

 

Outsourcing SEO coraz popularniejszy

Zlecenie usług SEO zewnętrznym firmom to nie tylko mniejsze koszty, ale również inne korzyści. Do najważniejszych należą:

 

  • Brak zobowiązań wobec pracownika – specjalista SEO może zachorować, iść na urlop. Jako pracodawca musisz przestrzegać przepisów kodeksu pracy i zadbać o swojego podwładnego.

 

  • Większa efektywność pracy – specjalista SEO, który koordynuje działania całego zespołu nie jest tak efektywny jak zespół agencji reklamowej. Firmie zewnętrznej płacisz za wykonanie usługi, nie zastanawiasz się, ile czasu spędziła nad Twoim zadaniem. Interesują Cię efekty, jeśli pozycjonowanie będzie nieskuteczne, możesz zmienić wykonawcę.

 

  • Absencja to nie problem – zatrudniając specjalistę SEO, musisz liczyć się z tym, że w przypadku jego nieobecności, marketing internetowy nie będzie efektywny. Współpracując z agencją reklamową, nie interesuje Cię skład pracowników. Na barkach wykonawcy leży profesjonalne wywiązanie się z usługi bez względu na okoliczności.

 

  • Większy zakres działań – współpraca z agencją reklamową z reguły obejmuje nie tylko pozycjonowanie, ale również szereg innych działań, np. prowadzenie kanałów social media lub kampanii PPC. Firmy reklamowe zatrudniają specjalistów z różnych dziedzin, dlatego mogą świadczyć kompleksową usługę marketingową. Specjalista SEO zajmuje się głównie pozycjonowaniem.

 

  • Łatwiej znaleźć dobrą agencję niż specjalistę SEO – agencji reklamowych specjalizujących się w marketingu online jest wiele. Outsourcing pozycjonowania jest znacznie łatwiejszy niż rekrutacja specjalisty SEO.

 

Specjalista SEO – na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?

Jeśli, mimo wszystko, wolisz zatrudnić specjalistę SEO, dowiedz się, na co warto zwracać uwagę podczas rekrutacji. To ważne szczególnie w przypadku osób, które nie są obeznane w branży. Podajemy listę rzeczy, o które warto zapytać na rozmowie kwalifikacyjnej:

 

  • Specjalizacja w Twojej branży. Specjalista SEO musi być elastyczny. Metody pozycjonowania powinien dobrać do specyfiki firmy. Jeśli ma już doświadczenie w konkretnej branży, łatwiej będzie mu prowadzić skuteczne działania.

 

  • Znajomość języka HTML oraz zasad UX. Choć specjalista SEO nie jest programistą ani grafikiem, to jednak powinien mieć przynajmniej minimalne pojęcie z pokrewnych obszarów związanych z marketingiem. To elementy, które uzupełniają pozycjonowanie. Przykładowo, strona poprawna pod kątem UX, czyli prosta w nawigacji, zwiększa prawdopodobieństwo konwersji sprzedaży.

 

  • Osiągnięcia zawodowe – takie pytanie może paść na każdej rozmowie kwalifikacyjnej, ale jest ono bardzo istotne szczególnie w branży SEO. W ten sposób można łatwo zweryfikować, czy działania prowadzone przez specjalistę SEO są skuteczne.

 

  • Techniki wykorzystywane przy pozycjonowaniu – oczywiście nikt nie zdradzi swojego know-how, ale już podczas rozmowy można poznać, czy osoba, którą chcesz zatrudnić jako specjalista SEO wie, o czym mówi i zna wytyczne Google dla webmasterów.

 

  • Sposoby na budowanie link building – budowanie zaplecza linków jest istotne dla pozycjonowania. Dowiedz się, w jaki sposób specjalista SEO chce zdobywać odnośniki do Twojej strony.

 

Od czego zależy cena za pozycjonowanie SEO?

Pozycjonowanie jest kosztowne. Wymaga zaangażowania kilku osób oraz inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i inne elementy. Zanim zatrudnisz specjalistę SEO, przekalkuluj wszystkie koszty. Choć nie ma sztywnego cennika określającego działania SEO, to średnie stawki rynkowe za pozycjonowanie niewielkiego sklepu internetowego wynoszą około 3 tys. zł. To znacznie niższa kwota niż angażowanie całego zespołu i rozbudowa kolejnego działu w Twojej firmie.

 

Na koszty związane z pozycjonowaniem wpływają:

  • Region działalności – jeśli działasz na określonym obszarze, postaw na pozycjonowanie lokalne, które jest szybsze i znacznie mniej kosztowne.

 

  • Ilość słów kluczowych – więcej fraz do wypozycjonowania, to większe koszty. Lepiej skupić się na pojedynczych słowach kluczowych, najlepiej takich, które przynoszą największe dochody, a następnie stopniowo rozszerzać pozycjonowanie o kolejne kategorie.

 

  • Branża – im bardziej konkurencyjna branża, tym trudniejsze jest pozycjonowanie i ciężej wbić się na pierwszą stronę wyszukiwarki Google.

 

  • Sposoby pozyskiwania płatnych linków – mogą to być publikacje, artykuły zapleczowe, płatne materiały.

 

  • Ilość oddziałów w firmie – im więcej, tym pozycjonowanie jest bardziej kosztowne.

 

Podsumowanie

Pozycjonowanie to konieczność w każdej firmie. Musi się nim zająć doświadczony specjalista SEO. Można go zatrudnić i stworzyć kolejny dział lub zlecić zadanie związane z marketingiem online zewnętrznej firmie. To drugie rozwiązanie ma wiele zalet – jest dużo tańsze, a także nie trzeba obarczać się obowiązkami wynikającymi z kodeksu pracy.