Firma sprzątająca Kraków - ceny oraz różnice, jak wybrać najlepszą firmę w Krakowie?
Firma SPRZĄTAJĄCA Kraków. ➜ KOSZT
18 maja 2017
Księgowość Poznań – jak wybrać, ile kosztuje księgowy w Poznaniu
Księgowość POZNAŃ. ➜ KOSZT
19 maja 2017

Projektowanie STRON Internetowych. ➜ KOSZT

Projektowanie stron internetowych – ile kosztuje i jak wybrać firmę, która stworzy stroną internetową Twojego biznesu

Zdecydowałeś się założyć stronę internetową? Jeśli tak, musisz wybrać właściwą firmę – agencję reklamową lub software house. Czym kierować się, szukając wykonawcy i od czego zależy cena za stworzenie profesjonalnej witryny?

Strona WWW jest elementem wymaganym przy prowadzeniu przedsiębiorstwa. Dzięki niej możesz skutecznie pozyskiwać klientów, informować o produktach i aktualnych promocjach oraz budować własną markę. Witryna musi być jednak odpowiednio zaprojektowana, aby realizowała cele biznesowe Twojej firmy.

Określ potrzeby Twojego biznesu, co do strony internetowej

  1. Chcę zaprezentować profil firmy, jej usługi lub produkty. Do tego prosty formularz kontaktowy, blog z możliwością dodawania zdjęć i filmów… no i dobrze, aby strona internetowa był dopasowana do urządzeń mobilnych (aby była responsywna).

 

WYBIERZ: Prostą stronę (wizytówkę firmową) zrealizowaną z wykorzystaniem gotowych CMS’ów – takich jak WordPress. Wizytówka zawiera dane kontaktowe, opis usług, informacje o firmie, aktualności. Dzięki temu klienci mogą łatwo zapoznać się profilem Twojej działalności oraz skontaktować się w razie potrzeby.

 

  1. Chcę sprzedawać produkty w internecie, potrzebuję niedrogiego sklepu internetowego, ponieważ dopiero zaczynam (lub mój aktualny sklep nie ma obecnie dużego ruchu). Chciałbym samodzielnie zarządzać całością treści i produktami.

 

WYBIERZ: Prosty sklep internetowy zrealizowany z wykorzystaniem gotowych CMS’ów – takich jak WordPress + Woocommerce lub Magento. Taki sklep powinien obsługiwać podstawowy proces zakupowy, czyli prezentować stronę główną sklepu, stronę kategorii produktów z możliwością filtrowania po atrybutach produktów (np. po kolorze lub wzorze) oraz stronę produktu, na której użytkownik ostatecznie dopasuje produkt do swoich potrzeb (np. wybierze rozmiar koszulki). Następnie taki sklep powinien umożliwić dodanie produktu do koszyka, za pomocą formularza zebrać dane niezbędne do obsługi transakcji, przeprowadzić proces płatności oraz podsumować zakup – dbając przy tym poprawną komunikację mailową.

 

  1. Mam nietypowy pomysł, chcę dostarczyć nowy typ usługi na rynek lub istnieję w branży od wielu lat, a mój produkt jest rozpoznawany. Potrzebuję aplikacji dopasowanej do specyficznych wymagań, szybkiej, bezpiecznej oraz uwzględniającej w swej architekturze przyszłe potrzeby – takie jak np. korzystanie z dużych zasobów danych (big data), czy integracje z wewnętrznymi systemami firmy.

 

WYBIERZ: Aplikację dedykowaną. Nie skupiaj się języku lub technologiach. Zamiast tego określ kluczowe potrzeby biznesowe i scenariusze, które stworzone oprogramowanie miałoby realizować. Znajdź zysk z posiadania takiej aplikacji już na początku prac nad specyfikacją, a następnie wraz z osobą “techniczną”  – wewnątrz własnej firmy lub po stronie dostawcy usług IT – dopasuj technologię do stawianych wymagań.

 

Jak wybrać odpowiednią firmę, która stworzy Twoją stronę internetową?

Gdy wiesz już czego potrzebujesz podejmiesz lepszą decyzję odnośnie tego z kim współpracować.

Portfolio

Przede wszystkim zapoznaj się z portfolio wykonawcy, markami z jakimi współpracował oraz “przeklikaj” jedną ze stron, którymi chwali się na swojej stronie. Gotowe realizacje najlepiej prezentują poziom jakości jaki dostarcza wykonawca. Jeśli wszystko ładuje się gładko i szybko, strona jest efektowna i jesteś w stanie swobodnie z niej korzystać – to pierwszy dobry znak, że jesteś we właściwym miejscu.

 

Start prac i terminowość przy realizacji projektów stron

Zapoznaj się także z rekomendacjami innych klientów. Jeśli firma ma problemy z terminowością, klienci (nawet Ci zadowoleni) na pewno o tym wspomną. Już na etapie wstępnych rozmów zwróć uwagę na kontakt z przedstawicielem firmy – lepiej niż na początku raczej nie będzie. Zapytaj koniecznie o realny czas startu prac. Niektóre firmy mają tak napięty harmonogram, że na start realizacji serwisu trzeba długo czekać. W umowie postaraj się uwzględnić kary za opóźnienia w realizacji, a gdy podpiszecie umowę pozostań w stałym kontakcie z wykonawcą. Nikt nie lubi namolnych klientów, jednak bardzo często właśnie te projekty zamykane są w pierwszej kolejności.

 

Kompetencje zespołu

Aby poprawnie zrealizować nawet niewielką stronę internetową (o aplikacji dedykowanej nie wspominając) zespół realizujący projekt powinien składać się z 3 kluczowych osób: projektanta (web designera / ux designera), webmastera (front-end developera) i programisty (software developera). Taki układ sił odpowiada procesowi, w jakim realizowane są strony internetowe. Najpierw powstaje projekt graficzny, następnie na podstawie projektu tworzone są szablony html/css/js (potocznie nazywane skórką), by na końcu trafić do developera, który oprogramuje logikę aplikacji – tworząc funkcjonalny produkt. Dowiedz się więcej o pracownikach wykonawcy np. zapoznając się z ich profilami w LinkedIn lub Golden Line, zobacz przy jakich projektach pracowali oraz czy ludzie doceniają ich umiejętności. Koniec końców to właśnie oni, a nie handlowiec będą realizowali Twój projekt.

 

Warunki umowy na realizację strony inernetowej

Przeczytaj dokładnie umowę i zwróć uwagę na koszty dodatkowe:

  • miesięczny koszt utrzymania / administracji strony
  • koszt zmian / poprawek, które pojawią się w trakcie prac, a których nie ujęliście w specyfikacji podczas negocjacji
  • koszty rozwoju aplikacji w przyszłości (może zdarzyć się tak, że koszt stworzenia strony jest relatywnie niewysoki, ale potem za każdą nową funkcję słono zapłacisz – zabezpiecz się już na wstępie prac)
  • koszt prowadzenia projektu przez koordynatora projektu (mniejsze software house’y nie posiadają koordynatora, dzięki czemu są tańsze, ale wymagają więcej uwagi z Twojej strony; większe firmy zatrudniają project managerów, których zarobki często są wyższe niż developerów – co realnie wpłynie na wysokość wyceny całego projektu, ale zmniejszają konieczność angażowania Twojego czasu)

Ile kosztuje stworzenie strony www?

Jak wszystko – zależy od wielu czynników, jednak odnosząc się do wcześniej opisanych potrzeb możemy wskazać, że:

  1. koszt prostej strony www (wizytówki) powinien zmieścić się w przedziale 3 – 12 tys. zł netto – wszystko zależy od wybranego CMS’a (WordPress, Joomla, Drupal). Najpopularniejszym jest WordPress i coraz więcej firm stawia właśnie na niego. Jego zaletą jest wiele przydatnych wtyczek i motywów (skórek) – które znacząco wpływają na skrócenie czasu tworzenia serwisu. Na bazie WordPressa można stworzyć praktycznie każdą stronę przy stosunkowo niewielkim zaangażowaniu programisty. Można wykorzystać gotowy szablon lub też zmodyfikować już istniejący. Cena za stronę na bazie gotowego projektu jest dużo niższa niż stworzenie autorskiego systemu dedykowanego dla konkretnej witryny.

 

  1. koszt prostego sklepu internetowego waha się w granicach 6 – 16 tys. zł netto i znów uzależniony jest od CMS’a (WordPress + Woocommerce, Magento, Presta Shop). W przypadku sklepu udział programisty jest już większy i to ma realny wpływ na koszt projektu. Aby stworzony sklep spełniał Twoje wymagania upewnij się, że będziesz miał możliwość stałego korzystania z usług firmy, która realizuje pierwotne zlecenie. Często zdarza się tak, że po realizacji sklepu firma nie chce dalej go rozwijać (ponieważ, wie że nabałaganiła) i będziesz miał problem ze znalezieniem wykonawcy, który pociągnie temat dalej. Jednak na polu otwartych CMS’ów masz największą szansę na znalezienie wykonawcy.

 

  1. aplikacja dedykowana to zdecydowanie największy wydatek i tutaj ciężko określić górną granicę kosztów, ponieważ potrafi być tak wysoka, jak skomplikowane są wymagania zamawiającego. Można pokusić się o stwierdzenie, że jej koszt zaczyna się od 100 – 140 tys. zł netto, lecz taka wycena dotyczy naprawdę prostego oprogramowania. Im więcej funkcji tym większy koszt i trudniejsze zadanie, aby zweryfikować zasadność kosztów. Większe projekty albo pełne migracje firm na nowe oprogramowanie często budżetowane jest w milionach złotych.

 

Co wpływa na koszt strony?

CMS (engine)

Najmniejszy nakład programistyczny wymagany jest przy tworzeniu serwisu w oparciu o WordPressa. Dzięki temu szacunki godzinowe często odzwierciedlają faktyczny nakład pracy przewidywany przez wykonawcę. Decydując się na Joomlę możemy być pewni, że wykonawca pomyśli X, ale w wycenie otrzymamy 2X, ponieważ Joomla jest bardziej skomplikowana, mniej użyteczna i nielubiana w branży. Magento ma “ręce i nogi”, ale z racji bycia oprogramowaniem do tworzenia sklepów internetowych wymaga więcej pracy niż często jest zakładane – więc i sprytny wykonawca pomyśli X, ale w wycenie wpisze 1.5X. Podobnie będzie z Presta Shop.

 

Wymagane funkcje strony internetowej

Im dłuższa lista, tym większa wycena. Im bardziej skomplikowane funkcje, tym większa wycena. Im bardziej pod prąd z tym co jest dostępne, tym większa wycena. Dlatego – jeśli szukasz budżetowego rozwiązania – ufaj poradą developerów lub handlowca, który Cię obsługuje, ponieważ sugerują Ci to, co wiedzą, że łatwo uda się zrealizować (albo już mają gotowe). Jeśli uprzesz się przy swoim oni przytakną, a następnie przemnożą wycenę x4.

 

Integracja z innymi systemami informatycznymi

Każda integracja może być kosztowna, ponieważ polega na połączeniu systemu, który zna wykonawca z systemem obcym – który może mieć błędy, nieaktualną specyfikację lub jest nieznany dla wykonawcy, a tym samem problematyczny. Wydłuża to czas realizacji oraz jest idealnym polem dla sztucznego wydłużania wycen. Dlatego – jeśli możesz – wybierz popularnego dostawcę usługi, z którą chcesz się integrować. Dzięki temu wzrasta szansa na to, że wykonawca posiada już gotowy moduł integracji lub, że dostawca usługi posiada solidną aplikację z dobrze opisaną specyfikacją integracji.

 

Unikalność strony internetowej

Unikalna grafika, unikalny komponent (np. niestandardowy kalendarz czy nietypowa galeria), unikalne podejście do zarządzania treścią lub produktem. Wszystko to podnosi wycenę projektu – często bardzo istotnie.

 

Jak kształtują się ceny zaprojektowania strony… i dlaczego jest tak drogo?

Firmy IT oraz agencje interaktywne przyjmują różne modele opłat. Niektóre oferują jedną stawkę za cały projekt, inne rozliczają się w modelu T&M (time and material, czyli szacując każde zadanie według godzin lub dni pracy, a następnie mnożąc uzyskaną liczbę przez ustaloną z klientem stawkę). Jak wszędzie, tak i tu istnieją wariacje obu modeli.

Konia z rzędem temu, kto wskaże lepszy model.

Z jednej strony stawka za cały projekt tworzy iluzję kontroli nad kosztami i pozwala spać spokojnie w pierwszej fazie realizacji – ale im bliżej oddania projektu do fazy testowej tym emocje rosną. Bo wykonawca źle oszacował projekt i od środka projektu szuka oszczędności, obniżając jakość realizacji. Bo zamawiający nie przewidział kilku ważnych funkcji, a wykonawca chce skupić się na tym co zostało wycenione (nie reagując na zgłoszenia zamawiającego). Bo ich wizja projektu różniła się przez cały czas, ale dopiero w późniejszym etapie realizacji byli w stanie to wspólnie zobaczyć.

Realizując mniejsze projekty uzyskanie wyceny za projekt jest relatywnie łatwe. Trudniej, gdy projekt jest rozbudowany, a współpraca trwać będzie przez wiele miesięcy. Wtedy łatwiej pracuje się w systemie godzinowym. Tu jednak pojawia się duże pole do kreatywnej optymalizacji wysokości przepracowanych faktycznie godzin. Nierzetelny wykonawca jest w stanie zawyżać wyceny, sztucznie zwiększając koszty. Dlatego ważna jest transparentność prac, częstsza ale krótsza komunikacja oraz wspólne zaufanie. W modelu godzinowym często nie traci się czasu na szacowanie czasochłonności zadań, a tym samym można szybciej tworzyć i dostarczać wymagane funkcjonalności. Jest większy komfort pracy, co często idzie w parze z lepszą efektywnością pracownika.

 

Stworzenie serwisu www to nie koniec wydatków…

Przy rozliczeniach z agencją interaktywną warto dopytać, czy koszty związane z domeną, hostingiem, skrzynką pocztową, pozycjonowaniem są liczone dodatkowo oraz jak się kształtują. Częstą udaje się uzyskać niższą cenę za wykonanie strony internetowej, jeśli zdecydujesz się na inne usługi, np. pozycjonowanie lub obsługę kampanii Adwords. W pakiecie zawsze taniej.

 

Największe ryzyka przy realizacji projektu strony www?

Wybór wykonawcy to dla przedsiębiorcy nie lada wyzwanie, ale też ogromne ryzyko. Na co możesz być narażony ze strony agencji? Jednym z głównych problemów jest błędne oszacowanie ilości roboczogodzin, co może skutkować tym, że koszty wykonania strony będą większe niż zakładałeś początkowo. Ponadto firma marketingowa może nie podołać wykonaniu zlecenia. W przypadku projektów prostych stron internetowych sytuacja taka raczej nie powinna się zdążyć, ale gdy w grę wchodzi projekt strony w oparciu o aplikację dedykowaną, agencja software bez dużego doświadczenia może zbyt ambitnie podejść do swoich możliwości. W przypadku stron internetowych w oparciu o dedykowane rozwiązania i aplikacje zwróć szczególną uwagę na kompetencje i portfel zrealizowanych projektów agencji.

Problemem może być także niewielki zespół, a także rotacje personalne po stronie wykonawcy. To może wpłynąć na opóźnienia w projekcie. Innym ryzykiem jest też dobranie niewłaściwego CMS’a na stronę, który może okazać się zbyt skomplikowany dla Twojej organizacji, co będzie wiązało się z zatrudnieniem dodatkowej osoby (i dodatkowym kosztem!), jeśli zaistnieje potrzeba edytowania lub dodania nowych treści na stronę internetową.

Najczęstszym jednak  problemem we współpracy z agencjami projektującymi strony internetowe jest niewyznaczenie koordynatora projektu od strony agencji. Jeśli nie masz za sobą co najmniej kilku współprac z agencją przy tworzeniu stron internetowych, na pewno napotkacie przeszkody komunikacyjne. Jeśli nie czujesz się na siłach aby na co dzień kierować pracą informatyków dolicz do projektu koszt koordynatora lub wybierz agencję, która odciąży Cię z tej odpowiedzialności.

 

Zadbaj o content na stronie internetowej Twojego biznesu

Ostatnim, ale bardzo ważnym czynnikiem, wpływającym na zainteresowanie Twoją stroną jest dobry content. Angażujące treści to obecnie podstawa. Klienci zwracają na to ogromną uwagę. Stąd też opisy usług czy produktów muszą być zachęcające. To zadanie można zlecić copywriterowi. Najlepiej, jeśli agencja reklamowa ma w zespole takiego sprawdzonego człowieka. Czasem trzeba szukać kogoś z zewnątrz, a to wiąże się z ryzykiem. Stawki za copywriting są bardzo różne – od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków. Doświadczeni copywriterzy bardzo się cenią, jednak dobre treści to jeden z czynników, który zwiększa współczynnik konwersji.

Warto pamiętać, że witryna powinna być stale uzupełniana nowymi, atrakcyjnymi treściami. Jest to ważne z kilku względów. Po pierwsze, ma wpływ na widoczność w wyszukiwarce Google. Od wprowadzenia algorytmu Panda, w 2012 r., bardzo zaczęły liczyć się strony z unikalnym i ciekawym contentem. Poza tym, wartościowe artykuły to tak naprawdę odpowiedź na zapotrzebowanie użytkowników, którzy w internecie szukają fachowych porad, blogów czy innych przydatnych treści. Jeśli znajdą na Twojej stronie wpisy, które ich zainteresują, zaczną przeglądać Twoją witrynę. W ten sposób można pozyskiwać tzw. dojrzewające leady, czyli kontakty, które w przyszłości mogą zamienić się w Twoich klientów. W końcu wartościowe artykuły to sposób na budowanie marki oraz opinii specjalisty w branży. Dobrze, by treści pojawiały się regularnie. Dzięki temu można zwiększyć ruch na witrynie. Należy jeszcze pamiętać, by wpisy zachęcały do kontaktu. Powinny być nie tylko ciekawie napisane, ale także mieć CTA (ang. Call To Action – zachęcenie do akcji). Może to być np. button przekierowujący do formularza kontaktowego. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zbierać wartościowe leady.

Kalkulator kosztu stworzenia strony internetowej

Wybierz rodzaj strony internetowej

Strona wizytówka firmy
Sklep internetowy
Aplikacja dedykowana
Prosta strona internetowa, która będzie wizytówką Twojej firmy
Prosty sklep internetowy wraz z systemem CMS
Strona internetowa wraz z aplikacją dopasowaną w 100% do potrzeb Twojej firmy