Reklama internetowa – ile kosztuje i jak wybrać agencję?
Reklama Internetowa. ➜ ILE kosztuje i JAK wybrać firmę?
10 sierpnia 2017
Pozycjonowanie sklepu internetowego - Narzędzia i skuteczne pozycjonowanie
Pozycjonowanie SKLEPU Internetowego. ➜ SEO
16 sierpnia 2017

Pozycjonowanie FIRMY. ➜ KOSZT

Pozycjonowanie firmy - Koszt i sposoby na wypozycjonowanie Twojej firmy

Pozycjonowanie strony firmowej jest bardzo ważnym elementem wpływającym na sprzedaż. Jeśli witryna Twojej firmy nie będzie wyświetlała się wysoko w wynikach organicznych, czyli bezpłatnych, klienci przejdą do konkurencji. Na co zwracać uwagę, by marketing internetowy był skuteczny?

 

Obecność w sieci to być albo nie być. Dobrze prowadzone działania umożliwiają efektywną sprzedaż oraz wpływają na rozpoznawalność marki. Jeśli chcesz, by Twój biznes się rozwijał, zainwestuj w pozycjonowanie firmy.

 

Czy pozycjonowanie firmy sprawdza się w każdej branży?

Niejednokrotnie można usłyszeć zarzut, że działania SEO nie są dla wszystkich. Przedsiębiorcy specjalizujący się w wąskich dziedzinach uważają, że taka promocja nie ma większego sensu. Tymczasem pozycjonowanie firmy jest polecane w każdej branży.

Obecnie większość klientów szuka produktów lub usług online. Dotyczy to zarówno prywatnych osób, jak również kadry menadżerskiej. Jeśli witryna Twojej firmy nie będzie się wyświetlała wysoko w wyszukiwarce Google, trudno będzie dotrzeć do Twojej oferty. Poza tym, ludzie ufają wynikom organicznym znacznie bardziej niż reklamom AdWords. Jeśli chcesz uzyskać wysoką efektywność prowadź zarówno kampanie SEO jak i SEM.

 

ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline) to coraz powszechniejszy trend. Zjawisko polega na tym, że nawet, jeśli klienci wybiorą się do sklepu stacjonarnego, będą wyszukiwali informacji na temat firmy lub jej produktów w sieci. Dziś niemal każdy ma dostęp do internetu, dzięki czemu bez trudu sprawdzi recenzje na temat towarów oraz przeczyta opinie związane z Twoją marką. W praktyce oznacza to, że nawet, jeśli nie prowadzisz działalności online, musisz postawić na pozycjonowanie firmy. To jeden z kluczowych elementów wpływających na decyzje zakupowe.

 

Jak długo trwa pozycjonowanie firmy?

Działania związane z SEO są żmudne i długoterminowe. Mogą rozciągać się nawet na kilka miesięcy. Efekty zależą od różnych czynników. Najważniejsze z nich to:

 

Wiek i historia domeny – im dłużej zarejestrowana jest domena, tym pozycjonowanie firmy jest łatwiejsze. To jeden z elementów rankingowych Google. Poza tym, w przypadku młodych domen istnieje większe ryzyko otrzymania kary ręcznej lub algorytmicznej od Google.

 

Konkurencyjność branży – są branże, w których pozycjonowanie firmy jest trudne. Przedsiębiorstw o podobnym profilu jest bardzo dużo i trudno jest „wbić się” na pierwszą stronę wyszukiwarki.  Dotyczy to m.in usług związanych z ubezpieczeniem, fotografią lub nieruchomościami. Poza tym, ważna jest również konkurencyjność rynkowa. Jeśli oferowane przez ciebie stawki będą wyższe niż u innych, klienci będą omijać Twoją witrynę, a pozycjonowanie firmy będzie bardzo ciężkie.

Dobór słów kluczowych, na jakie ma wyświetlać się Twoja firma w internecie. Muszą być one związane z działalnością Twojej branży. Nie mogą być zbyt ogólne. Specjalista zajmujący się SEO powinien wykonać analizę fraz kluczowych związanych z Twoją branżą i wskazać Ci odpowiednie propozycje.

 

Ilość stron typu Landing Pages do wypozycjonowania. Im więcej chcesz promować usług i produktów, tym dłuższe i bardziej kosztowne może być pozycjonowanie firmy.

 

Ilość linków pozycjonujących, czyli odnośników kierujących do Twojej domeny firmowej. Muszą być one dobrej jakości, by strona nie została ukarana przez Google. Najlepiej, by linki pochodziły z wartościowych witryn o dużym przepływie użytkowników.

 

Jak zoptymalizować koszty za pozycjonowanie?

Jeśli zdecydowałeś się na pozycjonowanie firmy, nie szukaj agencji, która zaproponuje Ci najniższą stawkę. Cena powinna być zgodna ze standardami rynkowymi. Żeby marketing sieciowy był skuteczny, musi się nim zajmować zespół składający się z osób o określonych kompetencjach. Ponadto, trzeba też dysponować odpowiednimi narzędziami oraz utrzymać zaplecze stron WWW, a to wszystko kosztuje. Podejrzanie niska oferta może oznaczać, że wykonawca posługuje się technikami niedozwolonymi przez Google, które grożą otrzymaniem kary i spadkiem widoczności witryny w sieci. Można jednak spróbować poszukać oszczędności za pomocą innych metod. Prezentujemy niektóre z nich:

 

  • Skup się na pozycjonowaniu pojedynczych usług i produktów. Najlepiej zdecydować się na takie, które wiążą się z największym zarobkiem dla twojej firmy. Dobrym sposobem jest tworzenie stron typu Landing Page, na których są prezentowane produkty i usługi Twojej firmy.

 

  • Postaw na pozycjonowanie lokalne – jeśli kierujesz usługi do klientów z danego obszaru, globalna promocja nie ma sensu. Pozycjonowanie firmy zawężone do określonego regionu jest znacznie efektywniejsze i dużo mniej kosztowne.

 

  • Starannie dobierz słowa kluczowe – to jeden z ważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie firmy. Specjalista zajmujący się SEO dobiera odpowiednie frazy na podstawie analizy danych.

 

  • Sprawdź, czy strona jest dobrze zoptymalizowana. Zanim agencja SEO zajmie się pozyskiwaniem linków i wielokanałową promocją, musi zoptymalizować stronę. Konieczne jest uzupełnienie elementów, takich jak meta title, descriptons. Treści na stronie WWW muszą być zredagowane, tak, by wpleść w nie słowa kluczowe. Frazy powinny być równomiernie rozłożone. Nie można jednak przesadzać z ich ilością, gdyż będzie to wyglądało nienaturalnie.

 

Zanim strona wejdzie w topy…

Pozycjonowanie firmy jest bardzo czasochłonne. Zanim witryna Twojej firmy zacznie się wysoko wyświetlać w wynikach wyszukiwarki Google, może minąć sporo czasu. Wówczas dobrze jest postawić na inne działania wspomagające sprzedaż. Poniżej przedstawiamy cztery popularne kanały komunikacji z klientem:

 

  • Social media – to skuteczne narzędzie umożliwiający bezpośredni kontakt z klientem. Użytkownicy coraz częściej składają w ten sposób zapytania ofertowe. Czasem decydują się na złożenie zamówienia. To dobry kanał komunikacji, ale wymaga odpowiedniej obsługi i szybkiej reakcji na komentarze internautów.

 

  • Kampanie PPC (Pay Per Click), czyli za kliknięcie. Najczęściej wykorzystuje się AdWords. Narzędzie daje bardzo wiele możliwości. Można używać różnych rozszerzeń, np. uzupełnić dane firmy i numer telefonu. Warto również postawić na zaawansowane ustawienia, np. Google Zakupy czy GSP (mail reklamowy, który wyświetla się w zakładce „Oferta” na poczcie Gmail).

 

  • Marketing szeptany to sposób, by dotrzeć z informacją o oferowanych przez Ciebie usługach i produktach do miejsc, gdzie przebywają Twoi klienci. Kanał jest szczególnie ważny, gdyż wspomaga pozycjonowanie firmy. Wejścia z wartościowych witryn są cenne pod kątem SEO. Wskazują robotom Google, że treści na Twojej stronie interesują czytelników.

 

  • Content marketing, czyli marketing treści, to skuteczna forma promocji. Polega ona na dostarczaniu wartościowych materiałów, które mogą zaciekawić Twoich użytkowników i sprzyja pozyskiwaniu tzw. ciepłych leadów, czyli kontaktów, które w przyszłości mogą przekształcić się w klientów Twojej firmy.

 

Dlaczego nie warto pozycjonować samodzielnie?

Pozycjonowanie firmy to bardzo monotonny, a jednocześnie żmudny proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy. Jeśli chcesz stworzyć w swojej firmie dział zajmujący się marketingiem sieciowym, będziesz musiał zatrudnić specjalistę SEO, który odpowiednio pokieruje działaniami zespołu. Ponieważ jego umiejętności są cenne na rynku pracy, konieczne będzie wydzielenie wysokiego budżetu na ten cel. Zdecydowanie lepszym sposobem jest outsourcing usług profesjonalnej agencji SEO.

 

Pozycjonowanie firmy we własnym zakresie jest nie tylko bardziej kosztowne, ale również wiąże się z większym ryzykiem – źle prowadzone działania mogą doprowadzić do tego, że strona zostanie ukarana przez Google i przestanie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Jeśli podejmiesz współpracę z agencją, która długo istnieje na rynku i posiada wiele pochlebnych referencji, możesz być spokojny. Będzie to oznaczało, że Twoją stroną zajmą się doświadczone osoby, które dysponują specjalistyczną wiedzą, a także odpowiednimi narzędziami analitycznymi.

 

Jak wybrać dobrą agencję do pozycjonowania firmy?

Żeby wybrać odpowiednią agencję, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na portfolio. Sprawdź, z jakimi klientami dana firma współpracowała wcześniej, a także dopytaj o referencje. Dobrym pomysłem jest również poproszenie o case studies, by na konkretnym przykładzie zweryfikować, czy wykonawca jest skuteczny. Porównaj ofertę ze stawkami rynkowymi. Zbyt niska cena może oznaczać, że działania będą prowadzone niezgodnie z technikami zalecanymi przez Google. Zwróć też uwagę na model płatności. Najlepiej zdecydować się na stały abonament z premiami za wynik. Należy unikać rozliczeń typu performance marketing, czyli za efekt, gdyż mogą one prowadzić do wielu nadużyć.

 

Warto też dowiedzieć się, czy agencja będzie dostarczała raporty z prowadzanych działań. To dobry sposób, by zweryfikować jej skuteczność i okazja, by dopytać się o interesujące kwestie związane z pozycjonowaniem firmy. Nie bez znaczenia jest również sama oferta, która powinna być dopasowana do Twojej branży. Zbyt ogólna propozycja będzie nieskuteczna. Ostatnim, ważnym elementem jest kontakt. Jeśli już na początku będziesz miał problemy z uzyskaniem merytorycznych odpowiedzi, nie oczekuj, że później coś się zmieni.

 

Zdecydowałeś się na pozycjonowanie firmy? Na co musisz uważać przed podpisaniem umowy?

Jeśli wybrałeś już agencję zajmująca się pozycjonowaniem firmy, dokładnie przeczytaj umowę. Zdarza się, że choć na pierwszy rzut oka, oferta jest atrakcyjna, kary za zrezygnowanie z usług przed wyznaczonym terminem są zbyt wysokie. Zwróć też uwagę na to, jak wyglądają koszty związane z utrzymaniem zaplecza linków. Są one niezbędne do pozycjonowania, a niektóre firmy marketingowe naliczają za nie dodatkowe opłaty po zakończeniu współpracy. Dowiedz się również, jak wygląda kwestia związana z wprowadzaniem zmian w założeniach kampanii. Zdarza się, że wykonawca wlicza je w abonament, ale niektórzy dodatkowo wyceniają takie czynności.

 

Podsumowując, pozycjonowanie firmy jest w obecnych czasach koniecznością. Warto jednak uzupełniać je o inne działania marketingowe. Współpracę należy podjąć z agencją, która długo działa na rynku i ma bogate portfolio. Trzeba być jednak czujnym i kontrolować prowadzone działania. Dobrym na to sposobem jest czytanie dostarczanych raportów.