Agencja reklamowa - ile kosztuje i jak wybrać agencję reklamową?
AGENCJA Reklamowa. ➜ ILE kosztuje i JAK wybrać?
17 lipca 2017
Linki sponsorowane
LINKI sponsorowane. ➜ ILE kosztują, skąd pozyskać?
19 lipca 2017

Marketing SZEPTANY. ➜ KOSZT. ✚ JAKA firma?

Marketing szeptany - ile kosztuje i jak wykorzystać go w Twoim biznesie?

Jednym ze skuteczniejszych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów jest marketing szeptany. Musi być on jednak odpowiednio zrealizowany. W przeciwnym razie skutek będzie odwrotny od zamierzonego. Na co warto zwracać uwagę przy prowadzeniu tego typu kampanii? Komu powierzyć ich wykonanie?

 

WOMM (Word of Mouth Marketing), inaczej nazywany marketingiem szeptanym, polega na dodawaniu postów, komentarzy, opinii na temat Twojego produktu lub usługi w miejscach w Sieci, gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na tego typu działania.

 

Jak marketing szeptany pomoże brandowi Twojej firmy?

Odpowiednio prowadzony marketing szeptany bardzo pomaga w promocji Twojej firmy i może przełożyć się na jej sukces marketingowy. W jaki sposób? Przede wszystkim przez wzbudzanie zaufania do Twojej marki w sposób „naturalny”. Użytkownicy bardzo często szukają opinii na temat produktu lub usługi. Zanim zdecydują się odwiedzić Twoją siedzibę czy też kupić określony towar, przeglądają zasoby internetu. Pytają się innych, co myślą o danym rozwiązaniu i na tej podstawie podejmują decyzje zakupowe. Taka praktyka znana jest od lat. Rekomendacje, zdanie znajomych od zawsze pomagały w wyborze. Dziś jednak dyskusje przeniosły się do internetu. Co rusz powstają kolejne fora, tematyczne witryny, na których użytkownicy mogą się wypowiadać na dany temat.

 

Jeśli w internecie pojawią się pozytywne komentarze nawiązujące do Twojej firmy, przekłada się to na zaufanie użytkowników. W krótkim czasie można stać się liderem w branży, bo klienci będą polecali sobie wzajemnie produkty lub usługi, które oferujesz. Żeby jednak osiągnąć zamierzony cel, trzeba umiejętnie prowadzić komunikację w Sieci. Dodawane wpisy powinny wyglądać naturalnie, a linki stanowić jedynie dodatek.

 

Dlaczego warto stawiać na marketing szeptany?

Pozytywne opinie na temat Twojej marki pomagają w budowaniu dobrego wizerunku. W dłuższej perspektywie to sposób na rozwój Twojego biznesu. Niezależnie, czy jesteś właścicielem serwisu informacyjnego czy też prowadzisz działalność usługową, możesz wykorzystać marketing szeptany w promocji. Warto jednak pamiętać, by uzupełniać go o inne działania marketingowe. Komunikacja nie powinna ograniczać się na jednym kanale.

 

WOMM to doskonałe narzędzie do:

  • zwiększania sprzedaży oraz ruchu na Twojej stronie WWW – pozytywne opinie innych użytkowników wpływają na decyzje zakupowe,
  • promocji nowych produktów lub usług,
  • nagłaśniania informacji o wydarzeniach i imprezach – jeśli planujesz organizację eventu, ten kanał komunikacji sprawdzi się w tym celu idealnie,
  • zwiększania ruchu na stronie, zdobywanie linków pozycjonujących – WOMM to doskonałe uzupełnienie działań SEO,
  • walczenia z negatywnymi opiniami – jeśli w Sieci pojawiają się nieprzychylne komentarze na temat prowadzonej przez Ciebie działalności, możesz dostarczać kontrargumentów w dyskusjach i na bieżąco odpowiadać na zarzuty pozostałych użytkowników,
  • budowania wizerunku eksperta w branży – można zdecydować się na dodawanie komentarzy w imieniu Twojej firmy i udzielać rzeczowych odpowiedzi na temat oferowanych produktów i usług.

 

Jak prawidłowo prowadzić marketing szeptany?

Żeby marketing szeptany był skuteczny, posty i komentarze powinny wyglądać naturalnie. Przede wszystkim należy dodawać wpisy w tematycznie związanych miejscach w internecie, a jeśli forum jest ogólne, należy wybierać wątki poświęcone danemu zagadnieniu. Ponadto, warto zwrócić uwagę na język i styl, jakim posługują się użytkownicy danej społeczności. Jeśli zwracają się do siebie per „ty”, należy też zastosować się do tych reguł. Ważnym elementem w prowadzeniu dyskusji jest to, by nie zaczynać nowych wątków, a przynajmniej nie robić tego często, najlepiej dołączać się do już istniejących dyskusji. Dobrze jest wybierać aktualne tematy, a nie odgrzebywać wątków sprzed kilku, a nawet kilkunastu miesięcy.

 

Jeśli chcesz, by marketing szeptany wyglądał naturalnie, musisz też zwrócić uwagę na to, by dodawać komentarze z wielu kont, najlepiej z różnych adresów IP. Dobrze, aby loginy, którymi się posługujesz miały długą historię. Wtedy komentarze będą wzbudzały zaufanie i nawet doświadczeni moderatorzy mogą mieć problemy z rozpoznaniem ich autorstwa. Choć właściciele forów internetowych na bieżąco sprawdzają ich zawartość, dobre firmy marketingowe potrafią prowadzić działania w taki sposób, że posty nie są traktowane jak reklama.

 

Marketing szeptany – Czy to jest etyczne?

Marketing szeptany z pewnością jest skutecznym narzędziem, ale czy podszywanie się pod użytkownika, który nabył dany produkt lub skorzystał z usług Twojej firmy jest etyczne? Najlepszą na to odpowiedzią jest wyrok amerykańskiego sądu z 2013 r. W sprawie ukarano 19 firm, które wysłały oferty dotyczące kampanii marketingu szeptanego do pewnego właściciela sklepu internetowego z jogurtami. Jak się później okazało, biznes założył prokurator generalny Nowego Jorku, by w ten sposób zdobyć namiary na firmy świadczące tego typu usługi. W Polsce nie było jak do tej pory podobnej sprawy, jednak według wielu specjalistów marketing szeptany podchodzi pod SCAM. Terminem tym określa się oszustwo polegające na wykorzystaniu czyjegoś zaufania do wyłudzenia pieniędzy lub też innych korzyści majątkowych. Prowadzenie kampanii WOMM w wielu środowiska wzbudza kontrowersje. Działań nie popiera również Google. Wyszukiwarka zaczęła karać domeny, do których kierują anchory, czyli podlinkowane frazy. Stąd też wiele firm zaprzestało ich stosowania, a do postów dołączają same adresy URL.

 

Warto dodać, że dobrze prowadzone działania, pomagają w zdobyciu wartościowych linków. Tym samym wspierają pozycjonowanie. Jeśli wpis uda zamieścić się na stronie z długą historią, a także o dużym przepływie użytkowników, będzie on bardzo cenny i może przyczynić się do wzrostu widoczności witryny firmowej w wyszukiwarce Google.

 

Czy marketing szeptany sprawdza się w każdej branży

Tak, ale tylko wówczas, kiedy jest on umiejętnie prowadzony. Najłatwiej jest umieszczać wpisy dotyczące często kupowanych towarów, np. butów, elektroniki. Trudniej jest reklamować specjalistyczne produkty, np. oprogramowania do call center. Wynika to z faktu, że odbiorców tego typu usług jest znacznie mniej. Ponadto, targetem są menedżerowie i kadra zarządzająca. To użytkownicy, którzy rzadko podejmują decyzje na podstawie komentarzy w internecie. Można jednak dotrzeć do nich, np. poprzez obecność w serwisach branżowych czy portalach typu GoldenLine lub LinkedIn, w których specjaliści wymieniają się opiniami. Jeśli uda się dołączyć do dyskusji w takich miejscach, efekty mogą być naprawdę zaskakujące i wpłynąć na zainteresowanie Twoją firmą. Przy prowadzeniu marketingu szeptanego w niszowych branżach warto skupić się na znalezieniu odpowiednich miejsc publikacji. Jeden dobry wpis może być więcej wart niż dziesiątki mało przemyślanych komunikatów.

 

Czy trzeba umieszczać linki w każdym poście?

Marketing szeptany kojarzy się głównie ze słabej jakości wpisami z linkiem. Tymczasem może on przybrać różne formy. Coraz częściej na forach internetowych udzielają się przedstawiciele firm, którzy odpowiadają na pytanie użytkowników. To bardzo dobry sposób na budowanie wizerunku eksperta. Nie trzeba się podszywać pod anonimowych userów. Udziela się rzetelnych odpowiedzi. Nie ma konieczności dodawania linków, zainteresowani sami zaczynają kontaktować się z Twoją firmą. Takie działanie jest wprawdzie dodatkowo płatne, bo trzeba dogadać się z właścicielem serwisu, jednak  warto się na to zdecydować. Komunikacja prowadzona w ten sposób pomaga zwiększyć dochody.

 

Coraz częściej firmy decydują się na marketing wizerunkowy. Nie dodają linków, choć wymieniają nazwę marki. W ten sposób posty wzbudzają większe zaufanie. Nie wyglądają jak reklamy, a realne opinie użytkowników. WOMM to rozwojowa dziedzina. Obecnie duży nacisk kładzie się nie tylko na samo dodawanie linków, ale uczestniczenie w dyskusjach, interakcje z użytkownikami. W ten sposób można skuteczniej wzbudzać zainteresowanie usługami lub produktami. Profesjonalni wykonawcy nie tylko dodają komentarze, ale na bieżąco sprawdzają, czy użytkownicy na nie odpowiedzieli. Jeśli tak – dodają kolejne wpisy i „podgrzewają” wątki. To lepszy sposób na zwiększenie ruchu na stronie niż sztuczne generowanie linków.

 

Ile kosztuje marketing szeptany?

Trudno podać konkretną stawkę rynkową, gdyż jakość świadczonych usług jest bardzo różna.  Można znaleźć oferty już od 2 zł za post. Nie należy spodziewać się po takich kampaniach rewelacji. Z reguły takie stawki proponują freelancerzy, których celem jest dodanie jak największej ilości wpisów reklamowych. Wiele postów bardzo szybko zostaje usuniętych przez moderatorów. A jeśli zostaną, wyglądają bardzo sztucznie i z daleka widać, że to nachalna reklama. W rezultacie firma nie ma dobrych opinii, a wręcz przeciwnie, klienci mogą przejść do konkurencji.

 

Można również skorzystać z wyspecjalizowanych w marketingu szeptanym agencji, które dodają tematyczne posty, korzystają ze zmiennego IP. Wpisy w ich wykonaniu wyglądają naturalnie i do złudzenia przypominają opinie prawdziwych użytkowników. Ceny za tego typu usługi sięgają jednak do kilkudziesięciu złotych za jeden post. Wykonawca musi dysponować bazą wartościowych forów, zakładać po kilka kont w jednym serwisie, wyszukiwać tematycznych wątków, sprawdzać, co dzieje się z dodanymi komentarzami (czy ktoś na nie odpowiedział). Tak prowadzone działania są najskuteczniejsze i z całą pewnością warte swojej ceny.

 

Komu zlecić marketing szeptany

Jeśli zależy Ci, by kampanie WOMM były dobrze realizowane, najlepiej zlecić je agencji, która specjalizuje się w tego typu działaniach. Firma musi dysponować zapleczem w postaci doświadczonego zespołu, a także odpowiednich narzędzi, np. do zmiany IP czy automatycznego sprawdzenia obecności linków we wpisach. Przed podpisaniem umowy warto jednak poprosić o przykładowe realizacje, by na przykładzie sprawdzić jakość wykonywanych usług.

Można również skorzystać z usług freelancerów, jednak bardzo często wpisy w ich wykonaniu są słabej jakości i mogą jedynie zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Coraz częściej stawia się na serwisy zrzeszające wykonawców i usługodawców, jak brandle. Wprawdzie w głównej mierze działają tam freelnacerzy, jednak ich działania są weryfikowane. Są oceniani przez zleceniodawców, mogą korzystać z bazy forów internetowych. To zwiększa prawdopodobieństwo profesjonalnej realizacji usługi.

Kalkulator kosztu agencji reklamowej

Wpisz budżet kampanii marketingowej online

1
2
3
4
5
6
8
10
12
15
>15
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie