Firma sprzątająca - jak wybrać firmę, ile kosztuje sprzątanie biura
FIRMA Sprzątająca BIURA. ➜ KOSZT. ✚ JAK wybrać
8 maja 2017
Call Center - jak wybrać zewnętrzną firmę call center i ile to kosztuje?
CALL CENTER. ➜ KOSZT. ✚ JAK wybrać firmę?
8 maja 2017

Executive SEARCH. ➜ KOSZT. ✚ JAK wybrać?

Executive search - jak wybrać firmę headhunterską i ile kosztuje rekrutacja pracownika wyższego szczebla

Znalezienie dobrego pracownika to niełatwe zadanie. O ile jednak pracowników niższego szczebla można znaleźć stosunkowo łatwo, o tyle rekrutacja osób o rzadkich specjalizacjach i na wysokich stanowiskach menedżerskich bywa dużym problemem. Takie osoby zazwyczaj nie szukają pracy. W tej sytuacji warto zatrudnić człowieka do zadań specjalnych , czyli headhuntera executive search.

 

W czym headhunter wyręcza pracodawcę?

Krótko mówiąc – we wszystkim, co dotyczy rekrutacji i selekcji kandydatów. Dociera do odpowiednich osób, motywuje je do podjęcia rozmów, przeprowadza selekcję kandydatów podczas pierwszych rozmów a następnie sprawdza kompetencje, wykorzystując specjalistyczne narzędzia rekrutacyjne. Procesy rekrutacyjne na stanowiska menedżerskie potrafią być niezwykle czasochłonne i angażujące. Decydując się na usługę executive search  i wynajmując agencję rekrutacyjną, przedsiębiorca poświęca swój czas na początku procesu – kiedy rekruter tworzy tzw. profil idealny kandydata  – oraz na końcu tego procesu – kiedy dochodzi do rozmów z wyselekcjonowanymi kandydatami. Warto podkreślić, że im więcej czasu i zaangażowania zostanie poświęcone na samym początku, tym większe są szanse powodzenia i skrócenia czasu trwania projektu. Headhunter powinien poznać nie tylko wymagania wobec przyszłego pracownika, opis jego stanowiska pracy i zakres obowiązków ale również poznać specyfikę firmy, osoby, z którymi nowy pracownik będzie współpracował. w ten sposób stworzy pełny obraz kandydata idealnego, uwzględniający nie tylko kompetencje zawodowe ale również kompetencje miękkie.

 

Executive search – dlaczego warto zatrudnić headhuntera?

Executive search często może okazać się jedyną drogą do znalezienia odpowiednich kandydatów. Poszukując pracowników wysokiego szczebla lub rzadkiej specjalizacji mamy małe szanse na znalezienie ich na otwartym rynku pracy. Takie osoby zwykle nie poszukują pracodawcy, nie śledzą ogłoszeń o pracę, nie chcą zmieniać miejsca zatrudnienia, gdyż zwykle nie mają powodu. Dotarcie do nich bywa kłopotliwe, chociażby ze względu na to, że są zatrudnieni w firmach konkurencyjnych. Agencje rekrutacyjne mają duże bazy kandydatów, z których mogą korzystać. Wykorzystują tzw. direct search – docierają bezpośrednio do potencjalnych kandydatów, dzięki swoim kontaktom i pomysłowości. Czasami dotarcie do takich osób nie jest trudne, zwłaszcza w firmach, które stawiają na nowoczesny marketing i pokazują dane swoich pracowników np. na stronie internetowej. Jednak nawet w sytuacji, kiedy wiemy, gdzie te osoby pracują i mamy możliwość bezpośredniego skontaktowania się z nimi, musimy wziąć pod uwagę, że w takim postępowaniu jest pewna niezręczność. Po pierwsze ujawnienie próby przejęcia pracownika może doprowadzić do pogorszenia naszych stosunków z konkurencją i niekorzystnie wpłynąć na wizerunek naszej firmy w środowisku biznesowym. Po drugie, pracownik może bardzo nieufnie podchodzić do takiego kontaktu – jeśli jego obecny pracodawca dowie się, że kontaktuje się on z konkurencją, może to ujemnie wpłynąć na jego pozycję w firmie. Stąd u osób o wysokich kwalifikacjach duża ostrożność i niechęć do kontaktów z konkurencją w branży. Tu właśnie przyda się nam executive search. Headhunter jest osobą neutralną, obowiązuje go pełna dyskrecja, co sprawia, że potencjalny kandydat może bez obaw sie z nim kontaktować.

Kolejną niezaprzeczalną korzyścią z executive search jest to, że otrzymamy kompleksową informację na temat kandydata – zarówno jeśli chodzi o jego kompetencje zawodowe, jak i kompetencje miękkie czy rys osobowościowy. W przypadku zatrudniania kadry zarządzającej jest to szczególnie ważne. Od dobrego dopasowania pracownika na stanowisku menedżerskim zależy bowiem często sukces całego działu i motywacja pracowników. Headhunterzy przeprowadzając testy psychologiczne czy robiąc szczegółowy wywiad na temat kandydata tworzą dokładny rys osobowościowy, dzięki czemu łatwiej uniknąć pomyłki podczas zatrudniania takiego pracownika.

 

Gdzie jest haczyk – jakie jest ryzyko powierzenia rekrutacji headhunterowi?

Executive search niesie ze sobą pewne zagrożenia. Pierwszym z nich jest długi czas procesu rekrutacyjnego. Poszukiwanie kandydatów o szczególnych specjalnościach bywa czasochłonne. Jeśli mamy szczególne wymagania wobec kandydata – na przykład znajomość rzadkich języków czy specjalistycznego, branżowego doświadczenia – musimy liczyć się z tym, że rekrutacja będzie trwała długo. Czasami takie procesy potrafią ciągnąć się nawet rok!

Kolejna rzecz to wysoki koszt usługi executive search. Agencje rekrutacyjne ustalają swoje wynagrodzenie zwykle na poziomie od jedno- do trzykrotności wynagrodzenia brutto pracownika. Biorąc pod uwagę wysokość oferowanej przez pracodawcę pensji, koszty automatycznie stają się dość wysokie.

Dodatkowe koszty możemy ponieść również na etapie zatrudniania nowego pracownika – są to tzw. koszty “wykupienia” kandydata od konkurencji, jeśli w jego umowie o pracę jest zapis no. o zwrocie kosztów poniesionych szkoleń w przypadku odejścia z pracy przed ustalonym terminem.

 

Jak wybrać firmę executive search?

Po pierwsze – dopasuj firmę do swoich potrzeb. Jeśli szukasz specjalisty wysokiego szczebla, który będzie pracował na rynkach międzynarodowych – poszukaj agencji, która działa globalnie. Taka agencja ma dostęp do bazy kandydatów z wielu krajów, więc może przedstawić ci kandydatury osób, do których nie będzie mogła dotrzeć mała, działająca lokalnie agencja.

Po drugie – ufaj, ale sprawdzaj. Dowiedz się, czy headhunter, który będzie rekrutował w twoim imieniu ma dobrą opinię – zarówno wśród pracodawców jak i kandydatów. Dobry rekruter, który przestrzega standardów pracy headhuntera zawsze będzie przyciągał najlepszych kandydatów. Jak sprawdzić jego reputację? Poproś o referencje, popytaj znajomych, sprawdź w internecie… Wszelkie opinie są ważne. Ale uwaga – jeśli coś budzi twoją czujność – zapytaj rekrutera o to bezpośrednio. Opinia w internecie może okazać się fałszywa. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz sprawdzić tych informacji – zdaj się na swoje wyczucie. Zobacz, jakie wrażenie sprawia na tobie headhunter podczas rozmowy – czy sprawia wrażenie osoby godnej zaufania, czy słucha twoich potrzeb, czy – krótko mówiąc – jest między wami chemia. Pamiętaj, że ta osoba będzie występować w imieniu twojej firmy podczas rozmów z potencjalnymi pracownikami.

Po trzecie – sprawdź doświadczenie agencji rekrutacyjnej. Dowiedz się, czy specjalizuje się w executive search czy w rekrutacji pracowników niższego szczebla. Im więcej będzie miała na swoim koncie zrealizowanych projektów podobnych do Twojego, tym większe szanse na szybkie i skuteczne zrealizowanie Twojego zlecenia. Doświadczona agencja posiada dużą bazę kandydatów i dobrze rozwiniętą sieć kontaktów, dzięki którym może skutecznie docierać do kandydatów.

Po czwarte – reklamacje. Sprawdź, jak duży jest odsetek reklamacji składanych przez klientów – poproś o te dane agencję, z którą zamierzasz współpracować. Jeśli to możliwe, skontaktuj się z pracodawcami, którzy składali reklamację – dowiedz się, jak zostali potraktowani, jak agencja wywiązała się z obietnicy gwarancji. Czy działała w sposób schematyczny, czy może podeszła do zadania elastycznie, aby rozwiązać ten problem z korzyścią dla klienta.

 

Ile kosztuje executive search?

Koszt usługi executive search nie jest niski – w zależności od oferty może wynosić od jednokrotności do kilkukrotności wynagrodzenia brutto pracownika. Jeśli oferowane wynagrodzenie wynosi np. 10 000 zł brutto, agencja może za znalezienie takiego kandydata żądać 30 000 zł netto. Ceny executive search uzależnione są od wielu czynników – od skomplikowania procesu, wymagań wobec kandydata, zakresu usług, jaki wchodzi w całokształt zlecenia (testy kompetencyjne, testy psychologiczne, częstotliwość i szczegółowość raportowania, sprawdzenie referencji itp…). Nie zapominajmy również o możliwych kosztach dodatkowych, związanych już z samym zatrudnieniem kandydata – czyli np. o wykupieniu go od poprzedniego pracodawcy. Każda oferta jest przygotowywana przez agencje rekrutacyjne indywidualnie i warto zawsze pytać o możliwość negocjacji ceny i ewentualne rabaty.

Kalkulator cen Executive Search

Wpisz oferowaną pensję dla pracownika (tys. zł)

5
7.5
10
12.5
15
17.5
20