Faktoring koszty - ILE kosztuje i jak wybrać firmę faktoringową
Faktoring KOSZT. ➜ ILE kosztuje i JAK wybrać firmę?
26 września 2017
Sprzedam firmę – JAK sprzedać firmę i CO wpływa na jej wartość?
Sprzedam FIRMĘ. ➜ JAK sprzedać BIZNES?
23 października 2017

Audyt SEO. ➜ NA czym polega i ILE kosztuje?

Audyt SEO - NA czym polega i ILE kosztuje?

Audyt SEO jest niezbędny do skutecznego pozycjonowania. Dobrze wykonany umożliwia rzetelną analizę strony i wyciągnięcie wniosków potrzebnych do osiągnięcia wyższych pozycji w wyszukiwarce Google. Na czym polega i kiedy się go wykonuje?

 

Co to jest audyt SEO i po co się go przeprowadza?

Audyt SEO, najprościej rzecz ujmując, to dokument z zaleceniami i uwagami dotyczącymi strony internetowej. Jeśli osoby odpowiedzialne za działania SEO zastosują się do porad, witryna będzie dobrze postrzegana nie tylko przez roboty indeksujące Google, ale także przez zwykłych użytkowników. To z kolei przełoży się na wyższy współczynnik konwersji.

 

Poprawnie wykonany audyt SEO wpłynie na to, że witryna będzie zgodna z wytycznymi Google dla webmasterów. To znacznie zwiększy prawdopodobieństwo osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Poza tym, strona firmowa stanie się łatwa w nawigacji, a korzystanie z niej będzie intuicyjne, co wydłuży czas trwania sesji i zmniejszy współczynnik odrzuceń. W praktyce użytkownicy, którzy odwiedzą Twoja witrynę spędzą na niej więcej czasu, a to już bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia sprzedaży.

 

Jakie rzeczy sprawdza się podczas przygotowania audytu SEO

Wykonanie poprawnego audytu SEO wymaga ogromnego zaangażowania. Trzeba zbadać wiele elementów. Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich:

 

  • Analiza widoczności strony w wyszukiwarce Google. Sprawdza się, na jakie słowa kluczowe wyświetla się witryna, jakie frazy pojawiają się na wysokich pozycjach, a które wymagają dodatkowej pracy.

 

  • Tytuły stron, meta descriptions. Powinny być one skonstruowane zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów. Należy zweryfikować ich poprawność, a także powtarzalność w obrębie witryny. Takie same frazy kluczowe nie mogą występować na dwóch podstronach.

 

  • Nagłówki H1 do H6. Ich stosowanie jest zapisane w zaleceniach Google dla webmasterów. Wpływają one na postrzeganie strony przez roboty indeksujące. Osoba odpowiedzialna za wykonanie audytu SEO powinna sprawdzić, czy na stronie WWW pojawiają się nagłówki i czy są one zastosowane poprawnie.

 

  • Budowa adresów URL. Podczas audytu SEO sprawdza się, czy linki są poprawnie skonstruowane. Powinny być przyjazne dla użytkownika, czyli zawierać frazy związane z daną podstroną. Bada się także, czy wszelkie przekierowania są właściwie stosowane i czy w trakcie wyświetlania stron pojawiają się błędy.

 

  • Słowa kluczowe. Audyt SEO ma na celu sprawdzenie, czy witryna jest zoptymalizowana pod kątem fraz ważnych z punktu widzenia prowadzonego biznesu. Koniecznie trzeba zweryfikować, czy słowa kluczowe się nie dublują na poszczególnych podstronach.

 

  • Czas ładowania strony. To kolejny element wpływający na postrzeganie witryny przez roboty indeksujące. Musi on być uwzględniony przy audycie SEO. Jeśli strona ładuje się zbyt wolno, trzeba znaleźć przyczynę, dla której tak się dzieje.

 

  • Napisy alternatywne w grafikach. Są to opisy, które pojawiają się w przypadku problemów z wyświetlaniem grafik. W praktyce to ważny element wpływający na pozycjonowanie. Powinny być w nich zawarte słowa kluczowe i w trakcie audytu SEO należy to zbadać.

 

  • Obecność plików robots.txt, czyli dokumentu zawierającego instrukcje dla robotów Google. Należy sprawdzić, czy jest on wgrany na stronie, a także czy jest poprawnie skonstruowany.

 

  • Unikalny content – to kolejny element determinujący postrzeganie witryny przez roboty Google. Podczas wykonywania audytu SEO sprawdza się, czy na stronie są unikalne treści. Nie powinny być one zduplikowane, gdyż może to wpłynąć na niższą pozycję w wyszukiwarce Google.

 

  • Analiza konkurencji – audyt SEO ma na celu sprawdzenie nie tylko firmowej witryny, ale również firm o podobnym profilu działalności. Bada się, jak wygląda strona WWW na tle innych, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja.

 

  • Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. W trakcie audytu SEO analizuje się, czy linkowanie jest wykonane poprawnie i czy adresy URL są widoczne dla robotów indeksujących Google.

 

Kiedy wykonuje się audyt SEO?

Audyt SEO jest niezbędny w celu prawidłowego pozycjonowania stron. Wykonuje się go przed rozpoczęciem działań SEO. Ma on na celu sprawdzenie aktualnej kondycji witryny, a także dobór właściwych słów kluczowych i wyeliminowanie czynników źle postrzeganych przez roboty Google. Audyty SEO przeprowadza się również przy refreshingu witryny oraz podczas łączenia kilku serwisów w jeden. Tego typu zmiany muszą być poprzedzone gruntowną analizą, aby strona była widoczna w wyszukiwarce internetowej.

 

Audyt SEO zalecany jest również w sytuacji nagłego spadku fraz w wynikach wyszukiwania lub w przypadku, gdy pozycje nie rosną zgodnie z przewidywaniami. Wówczas dokładna analiza strony umożliwia wykrycie ewentualnych błędów w optymalizacji witryny.

 

Ile kosztuje audyt SEO?

Przy standardowych projektach audyt SEO to koszt około 1 tys. zł. Agencje interaktywne bardzo często oferują kompleksowe podejście do świadczonej usługi. Jeśli zdecydujesz się na zlecenie pozycjonowania, możesz liczyć na wstępny audyt SEO za darmo. Czasem jednak warto zlecić dodatkowe przeprowadzenie audytu, np. w sytuacji, kiedy zaobserwujesz spadek pozycji witryny.

Wykonanie audytu SEO zaleca się również przy bardzo rozbudowanych projektach, często o charakterze międzynarodowym. W takich sytuacjach zdarza się, że analiza strony internetowej może trwać nawet kilka miesięcy. To znacznie zwiększa koszty – audyt SEO w takim przypadku może wiązać się z kwotą rzędu kilku tysięcy złotych.

 

Samodzielnie czy z pomocą agencji?

Teoretycznie audyt SEO można wykonać we własnym zakresie. Narzędzia analityczne są powszechnie dostępne. W praktyce jednak lepiej nie podejmować się tego zadania samodzielnie. Bez doświadczenia i odpowiedniej wiedzy można błędnie zinterpretować uzyskane dane, a w konsekwencji nie tylko źle zoptymalizować witrynę, ale również negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Poza tym, wiele programów potrzebnych do przeprowadzenia audytu SEO jest płatnych. Żeby samodzielnie wykonać analizę będziesz musiał posiłkować się niepełnymi wersjami bądź też wykupić abonament.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zlecenie zadania profesjonalnej agencji SEO. Wówczas zyskasz pewność, że audyt SEO będzie poprawnie zrealizowany. Doświadczony specjalista SEO szybko wykryje wszelkie nieprawidłowości i wypisze zalecenia niezbędne dla prawidłowej optymalizacji witryny. To ważne, gdyż w ten sposób można zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce oraz cieszyć się wyższymi zyskami osiągniętymi w ramach prowadzonej działalności.

 

Chcesz wykonać audyt SEO samodzielnie? Poznaj potrzebne narzędzia

Jeśli zdecydujesz się na przeprowadzenie audytu SEO na „własną rękę”, musisz dysponować określonymi narzędziami. Poniżej przedstawimy podstawowe programy do analizy danych związanych z Twoją firmową stroną.

  • Google Analytics – to jedno z popularniejszych narzędzi, z którego należy korzystać nie tylko przy przeprowadzaniu audytu SEO, ale również na co dzień. Program umożliwia sprawdzenie przepływu użytkowników. Można zbadać m.in. ile osób miesięcznie odwiedza Twoją witrynę, ile wynosi średni czas trwania sesji, jakie treści najbardziej interesują Twoich odbiorców. Ponadto, Google Analytics pozwala na analizę słów kluczowych, przez które użytkownicy trafiają na Twoją witrynę.

 

  • Google Search Console to darmowa witryna stworzona na potrzeby administratorów strony. Narzędzie jest bardzo przydatne przy wykonywaniu audytu SEO, gdyż pozwala na poprawne zoptymalizowanie strony. Za jego pomocą możesz wysyłać i weryfikować status mapy witryny, przeglądać statystyki indeksowania strony przez roboty Google, a także generować plik robot.txt. Poza tym, Google Search Console wysyła różnego typu powiadomienia, a także pozwala na analizę widoczności strony w wyszukiwarce Google. Narzędzie jest również niezbędne w analizie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.

 

  • Semstorm to polski program, który pozwala na kompleksową analizę witryny. Za jego pomocą można sprawdzić frazy, na które wyświetla się Twoja, a także konkurencyjne strony WWW. Zbadasz również średnią ilość wyszukiwań z uwzględnieniem danego słowa kluczowego.

 

  • Majestic to profesjonalne narzędzie do analizy danych. Program jest niezbędny podczas wykonywania audytu SEO. Umożliwia m.in. sprawdzenie wewnętrznego i zewnętrznego linkowania. Można porównywać ze sobą kilka domen i zbadać konkurencyjność Twojej firmowej strony. Majestic jest także przydatny podczas analizy występowania słów kluczowych w tytułach stron, a także adresach URL.

 

  • SENUTO to niezwykle funkcjonalne, a jednocześnie proste w obsłudze narzędzie. Aby z niego skorzystać, wystarczy się zalogować. Program jest często wykorzystywany przy audycie SEO, gdyż pozwala na sprawdzenie słów kluczowych, które są wspólne dla Twoje strony, a także witryny konkurencji.

 

Jak wybrać dobrą agencję, która wykona audyt SEO?

Jeśli zdecydowałeś się na zlecenie audytu SEO, pora na znalezienie odpowiedniego wykonawcy. W tym celu konieczne jest sprawdzenie portfolio, by dowiedzieć się, z jakimi firmami dana agencja współpracowała. Warto poprosić o przedstawienie case studies, czyli analizy przypadku. W ten sposób na konkretnym przykładzie poznasz skuteczność prowadzonych działań.

Nie bez znaczenia jest również kontakt z przedstawicielem agencji zajmującej się audytem SEO. Jeśli już na samym początku trudno będzie Ci się dogadać, nie oczekuj, że na późniejszym etapie współpracy coś się zmieni. Prawdopodobnie będzie jeszcze gorzej. Zwróć też uwagę na doświadczenie oraz cenę, która powinna być zgodne ze standardami rynkowymi. Zbyt niska kwota może świadczyć o braku profesjonalizmu.

Podsumowując, audyt SEO jest bardzo ważnym elementem wspomagającym pozycjonowanie. Powinno się go wykonywać nie tylko przed rozpoczęciem działań SEO, ale również w przypadku nagłych spadków witryny w wyszukiwarce Google. Zadanie dobrze jest zlecić profesjonalistom. Do wyciągnięcia właściwych wniosków niezbędna jest wiedza poparta wieloletnim doświadczeniem.