Księgowość Poznań – jak wybrać, ile kosztuje księgowy w Poznaniu
Księgowość POZNAŃ. ➜ KOSZT
19 maja 2017
Pozycjonowanie stron Warszawa - ile kosztuje i jak wybrać agencję SEO w Warszawie
Pozycjonowanie STRON Warszawa. ➜ KOSZT
19 maja 2017

AGENCJA SEO. ➜ KOSZT. ✚ JAK wybrać?

Agencja SEO - jak wybrać, ile kosztuje usługa pozycjonowania przez agencję SEO

Zdecydowałeś się na pozycjonowanie witryny internetowej? Jeśli tak, pora wybrać dobrą agencję SEO. Jak taką znaleźć? Czym kierować się przy wyborze? Po czym poznać, że firma pozycjonowania SEO jest niekompetentna? Tego wszystkiego dowiesz się z niniejszego artykułu.

 

Z jakimi klientami współpracowała do tej pory agencja SEO?

Dobrym sposobem na zweryfikowanie skutecznego pozycjonowania stron jest sprawdzenie portfolio. Jeśli agencja SEO nie ma się czego wstydzić, z pewnością chętnie udostępni dane na ten temat. Firmy SEO wręcz chwalą się stronami, które pozycjonowały. Niektóre agencje prezentują tzw. „case studies”, by na przykładach pokazać skuteczność prowadzonych działań w zakresie pozycjonowania. Chodzi o konkretny opis, np. ile fraz było poza indeksem wyszukiwarki, jak działania SEO przyczyniły się do zmiany tej sytuacji, jaką strategię zastosowano. Oczywiście specjalista SEO nie zdradza wszystkich szczegółów. Bardzo często zamazuje na prezentowanych wykresach nazwę firmy, a opisuje jedynie specyfikę branży. Dobre „case studies” jest więc ważnym czynnikiem przy wyborze agencji.

 

Warto też sprawdzić, czy firma marketingowa ma doświadczenie jedynie w pozycjonowaniu lokalnym czy też prowadziła działania marketingowe dla globalnych marek. W tym drugim przypadku zakres usług musiał być znacznie bardziej zróżnicowany, a pozycjonowanie WWW mocno zaawansowane. Jeśli agencja może pochwalić się współpracą ze znanymi, często międzynarodowymi firmami, to dobrze o nie świadczy.

 

Czy agencja SEO przedstawiła Ci plan działań?

Kolejną istotną kwestią przy wyborze agencji SEO jest strategia marketingowa. Innymi słowy, w jaki sposób firma SEO planuje pozyskać niezbędne do pozycjonowania linki. Po wprowadzeniu algorytmu Pingwin, w 2012 r., mechanizm Google zaczął zwracać uwagę na jakość linków pozycjonujących. Odesłania z wartościowych domen (które mają m.in. dobry, niezduplikowany content, duży ruch i długi czas trwania sesji) pozytywnie wpływają na wyniki pozycji w Google. Hurtowe generowanie „słabych” linków, np. przez SWL – System Wymiany Linków, jest nieskuteczne. Stąd też trzeba dopytać się, w jaki sposób specjalista z dziedziny SEO zamierza pozyskiwać odnośniki na twoją witrynę. Dobrymi sposobami są chociażby publikacje na zewnętrznych portalach czy też dodawanie komentarzy na forach internetowych. Trzeba też zwrócić uwagę, czy agencja zajmuje się stricte pozycjonowaniem stron internetowych czy oferuje również inne usługi, np. publikuje artykuły sponsorowane, prowadzi social media.

 

Ważnym czynnikiem wpływającym na wizerunek jest dobrze wykonana strona WWW. To swego rodzaju wizytówka firmy. Musi być dopracowana w każdym calu, by klienci chcieli się z Tobą skontaktować. Witryna powinna być przejrzysta, dostosowana do urządzeń mobilnych, a buttony zachęcające do kontaktu muszą być umieszczone w widocznym miejsce. Żeby marketing internetowy był skuteczny, samo pozycjonowanie stron internetowych to za mało. Firma SEO musi uzupełnić działania o inne elementy, które pomogą zbierać leady i kreować dobry wizerunek w sieci.

 

Czy cena za pozycjonowanie jest adekwatna do stawek rynkowych?

Tanie pozycjonowanie nie istnieje. Owszem, jeszcze dekadę temu, było ono możliwe. Dziś jednak wiele rzeczy się zmieniło. Obecnie skuteczne pozycjonowanie stron wymaga zaangażowania osób o różnych kompetencjach. Agencja SEO powinna zatrudniać specjalistów z wielu dziedzin, którzy koordynują pracę mniej doświadczonych osób. Działań SEO nie można prowadzić w pojedynkę. Jeśli więc firma SEO proponuje Ci bardzo niską stawkę za pozycjonowanie, prawdopodobnie oznacza to, że prowadzone przez nią działania są niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów. Może to grozić otrzymaniem kary i spadkiem widoczności witryny w wyszukiwarce.

 

Nie da się wyznaczyć stałej ceny za pozycjonowanie stron. Na koszt usługi wpływa wiele czynników, jak np. rodzaj branży. Jeśli jest ona niszowa, działania SEO są prostsze. Nie ma tak dużej konkurencji, jak np. w przypadku firm ubezpieczeniowych czy fotograficznych. No kwotę pozycjonowania wpływa także sposób pozyskiwania linków, tworzenie wartościowego contentu i jego publikacja na portalach zewnętrznych. Znaczenie ma także rodzaj witryny. Jeśli ma ona długą historię, wówczas pozycjonowanie będzie dużo prostsze, bo wiek domeny to jeden z czynników rankingujących. Poza tym, ważna jest także ilość wybranych do pozycjonowania fraz i zakładek, które trzeba zoptymalizować. Oprócz tego, firma SEO musi ponieść dodatkowe koszty, np. związane z utrzymaniem dobrego zaplecza – muszą się na nim znajdować unikalne i ciekawe artykuły. O ile kiedyś strony zapleczowe można było łatwo poznać, dziś jest to już znacznie trudniejsze, nawet dla znawców tematu.

 

To jednak nie wszystkie koszty, z którymi musi liczyć się agencja marketingowa. Pozycjonerzy powinni dysponować odpowiednimi programami, np. służącymi do analizy skuteczności prowadzonych działań, oceny wartości domeny, jej historii, ilości back linków. Czasem konieczne są zmiany na stronie WWW, które wymagają pracy programisty czy copywritera.

 

Jak wygląda kontakt z agencją SEO?

Istotnym elementem, który dużo mówi na temat firmy zajmującej się pozycjonowaniem w Google, jest dobry kontakt. Należy zwrócić uwagę, jak on wygląda, ile musisz czekać, by otrzymać odpowiedź na zapytanie. Nie bez znaczenia jest także możliwość komunikacji różnymi kanałami. Wszechkanałowość (omni-channel) to obecnie podstawa. W czasach, kiedy każdy ma do dyspozycji smartfon czy tablet, klienci kontaktują się w różny sposób: przez telefon, czat, formularz kontaktowy, a nawet komunikatory w social media. Dobra agencja SEO powinna umożliwić składanie zapytań za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji.

 

W końcu istotnym czynnikiem jest sama rozmowa. To moment, po którym łatwo poznasz, czy agencja SEO jest kompetentna. Jeśli jej przedstawiciel potrafi wyjaśnić Ci mechanizmy skutecznego pozycjonowania stron, nie obawia się trudnych tematów ani nie zasłania „tajemnicą zawodową”, możesz czuć się spokojnie. Pozycjonowanie stron zgodne z wytycznymi Google jest bezpieczne dla Twojej witryny, a specjalista SEO powinien umieć opisać swoje metody działania.

 

Ważny jest także sam sposób doboru fraz. Powinny być one dopasowane na podstawie konkretnych narzędzi analitycznych, a nie na zasadzie „widzimisię”. Jeśli agencja SEO, z którą prowadzisz zaawansowane rozmowy, odpowiada wymijająco na zapytania i nie powołuje się na twarde dane, lepiej omijaj ją szerokim łukiem. Ponadto agencja, która zajmuje się pozycjonowaniem, powinna być otwarta na Twoje uwagi, a w razie potrzeby modyfikować obraną wcześniej strategię marketingową.

 

Czy zauważyłeś coś niepokojącego we współpracy z agencją SEO?

Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją SEO, zwróć uwagę na pewne, niepokojące rzeczy. Należy unikać m.in. taniego pozycjonowania. Usługa firm SEO wymaga pracy całego zespołu i zaangażowania specjalistów z rożnych dziedzin. Jeśli specjalista ds. SEO proponuje Ci cenę znacznie niższą od rynkowej, lepiej się z nim nie wiązać. Może to grozić pozycjonowaniem metodami niedozwolonymi przez Google, tzw. Black Hat SEO, a w konsekwencji otrzymaniem kar i mniejszą widocznością w wyszukiwarce. Jeśli firma SEO powołuje się na „swoje” sposoby na pozycjonowanie, należy bardzo uważać. Dobra agencja SEO nie powinna mieć problemów z opisem swoich działań.

 

Niektóre agencje SEO dają gwarancję, że strona „wejdzie w topy” w określonym czasie. Jeśli usłyszysz takie zapewnienie, jak najszybciej zakończ współpracę. Pozycjonowanie WWW jest w dużej mierze zależne od algorytmów Google, które często się zmieniają. Nie da się więc określić, ile czasu zajmie pozycjonowanie stron internetowych. Żadna agencja SEO nie poda konkretnego terminu, bo jest to niemożliwe do określenia. Pozycjonowanie w Google wymaga elastyczności. Agencja SEO musi być na bieżąco ze wszystkimi trendami w marketingu online.

 

Należy także wystrzegać się rozliczenia na zasadzie modelu performance, który polega na tym, że płaci się za wypozycjonowanie pojedynczych fraz. W istocie to jeden ze skuteczniejszych sposobów oszukiwania klientów. Najlepszą formą zapłaty jest miesięczny abonament, w którym można ewentualnie doliczać premie za osiągnięte cele.

 

Podsumowanie

Wybór agencji SEO to nie lada wyzwanie. Trzeba zwracać uwagę na wiele czynników. Niekompetentna firma SEO może narazić Cię na spadek widoczności strony WWW w sieci. Działania niezgodne z wytycznymi Google grożą otrzymaniem kar od internetowego giganta. Mogą być to kary algorytmiczne, czyli narzucane automatycznie przez algorytm lub też ręczne – wprowadzone przez pracowników Google. Mają one różną formę: od filtra (powodującego czasowy spadek widoczności witryny na określone frazy) po ban (który polega na wyłączeniu domeny z indeksu wyszukiwarki, wskutek czego jest ona niewidoczna dla klientów). Na szczęście dobra agencja SEO pomaga w zdjęciu kar. Trzeba jednak pamiętać, że takie działania są bardzo czasochłonne, a Twoja witryna będzie przez pewien okres niewidoczna w internecie. Może to grozić spadkiem zainteresowania potencjalnych klientów, a tym samym utratą płynności finansowej. Należy więc starannie wybierać agencję do współpracy.