Tworzenie sklepów internetowych – wszystko, co musisz wiedzieć o kosztach
Tworzenie SKLEPÓW Internetowych. ➜ KOSZT
3 lipca 2017
Kampanie AdWords - ile kosztuje obsługa i jak wybrać najlepszą agencję SEM?
Kampanie ADWORDS. ➜ ILE kosztuje Jaka Agencja?
10 lipca 2017

Agencja SEM. ➜ ILE kosztuje i JAK wybrać?

Agencja SEM - Jak wybrać dobrą agencję SEM i ile kosztuje obsługa kampanii marketingowych?

Jeśli chcesz szybko dotrzeć do potencjalnych Klientów, by zaprezentować usługi lub produkty Twojej firmy, wybierz dobrą agencję SEM. Dowiedz się, jakie działania marketingowe będą w Twoim przypadku najkorzystniejsze, a także, z jakimi musisz liczyć się kosztami.

 

Planujesz premierę nowego produktu, a może chcesz, by Twoja witryna wyświetlała się w płatnych wynikach wyszukiwania lub też zależy Ci na zbieraniu leadów sprzedażowych? Jeśli tak, postaw na działania SEM. Daj się znaleźć klientom i buduj swoją markę w internecie. Zastanawiasz się, czy dasz radę przeprowadzić kampanie samodzielnie? Zanim podejmiesz decyzję, poznaj wady i zalety współpracy z agencją marketingową.

 

Czy warto korzystać z agencji SEM?

Wadą współpracy z agencją są wyższe koszty pozyskania klienta, bo trzeba dodatkowo zapłacić za obsługę marketingową. Z drugiej jednak strony zyskuje się więcej czasu, który można poświęcić bieżącym sprawom związanym z prowadzonym biznesem. Poza tym, kampanie kierowane przez doświadczoną agencję są dużo skuteczniejsze. Teoretycznie działania z zakresu SEM można prowadzić samodzielnie wewnątrz firmy. W praktyce jednak nie jest to do końca dobre rozwiązanie i wbrew pozorom może generować większe koszty. Nieumiejętne zarządzania reklamą to tak naprawdę strata pieniędzy. Działania SEM muszą być zoptymalizowane, gdyż w przeciwnym razie przekaz może nie trafić do właściwych odbiorców. Odpowiednia konfiguracja konta reklamowego to wiele korzyści, np. możliwość targetowania według miast, wieku użytkowników. Stąd też warto zlecić te zadanie specjalistom.

 

Zaletą współpracy z agencją SEM jest stałe monitorowanie prowadzonych kampanii i dbanie o określony efekt w ramach ustalonego wcześniej budżetu. Dobrze zaplanowane działania pomagają w pozyskaniu wartościowych leadów w stosunkowo krótkim czasie i w ściśle określonym budżecie. Kampanie PPC (Pay Per Click, czyli za kliknięcie w link, baner) to przede wszystkim kontrola nad kosztami. Ty wyznaczasz miesięczny budżet, a kiedy skończą się środki, reklama przestaje działać. Plusem tego typu działań jest łatwe mierzenie efektów kampanii. Na koncie reklamowym wyświetlają się bowiem wszystkie dane dotyczące prowadzonych działań, np. ilości odwiedzin Twojej witryny, pozyskanych leadów itp.

 

Kiedy warto postawić na kampanie PPC?

Kampanie PPC pozwalają na krótkoterminową promocję, choć mogą być też realizowane systematycznie. Warto jednak pamiętać, by uzupełniać je o pozycjonowanie organiczne. Wielokanałowe działania są najskuteczniejsze i pozwalają na efektywniejsze docieranie do użytkowników. Dowiedz się, jakie formy reklamy sprawdzą się najlepiej w Twoim przypadku.

 

  1. Zależy Ci na szybkiej promocji związanej z premierą Twoich usług? Chcesz, by Twoja witryna wyświetlała się w wynikach wyszukiwania bez względu na efekty pozycjonowania organicznego, a może zależy Ci na pozyskiwaniu leadów sprzedażowych?

 

POSTAW NA: kampanie AdWords. To płatne linki, które wyświetlają się w wyszukiwarce Google. System reklamowy pozwala na precyzyjne dotarcie do osób zainteresowanych usługami lub produktami. Reklama wyświetla się po wpisaniu kluczowych fraz. Zaletą kampanii AdWords jest także możliwość dotarcia z przekazem do serwisów, które bazują na silniku Google, jak np. gazeta.pl, onet.pl czy interia.pl. Można również skierować reklamę na YouTube czy urządzenia mobilne.

 

  1. Planujesz wprowadzić na rynek nową usługę, zwiększyć ruch na stronie czy też dotrzeć do osób zainteresowanych określoną tematyką?

 

POSTAW NA: reklamę kontekstową. To skuteczna forma dotarcia do Klientów. Komunikaty reklamowe wyświetlają się w serwisach poruszających określoną tematykę. Przykładowo, jeśli użytkownik interesuje się komputerami, wyświetli mu się reklama sklepu lub serwisu komputerowego. Komunikat marketingowy będzie jest emitowany na serwisach należących do sieci kontekstowych, np. AdSense, AdKontekst, OnetKontekst.

 

  1. Chcesz dotrzeć do jak najszerszej grupy docelowych odbiorców?

 

POSTAW NA: reklamę zasięgową typu display. To propozycja dla firm, których celem jest dotarcie do maksymalnej liczby użytkowników. Ta forma może być stosowana jako uzupełnienie kampanii AdWords. Pozwala na pozyskania jeszcze większej ilości targetów sprzedażowych. Istotne jest, aby na bieżąco monitorować koszt pozyskania Klienta w tym kanale. Może okazać się, że lead jest mniej oczywisty, a konwersja następuje dopiero po czasie. Nierzadko działania zasięgowe trzeba uzupełniać o wysyłkę newsletterów czy retargeting.

 

  1. Planujesz zdobyć Klientów, którzy częściowo kojarzą Twój produkt lub wykazali zainteresowanie Twoimi usługami?

 

POSTAW NA: remarketing. To skuteczna forma reklamy, ponieważ w ten sposób można pozyskać użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową. Przykładowo, jeśli potencjalny Klient zainteresuje się Twoją ofertą, można do niego dotrzeć poprzez kierowanie konkretnego przekazu reklamowego. Podczas przeglądania internetu odbiorca będzie widział reklamę produktu lub usługi, która wcześniej go zaciekawiła. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ponownie wejdzie na Twoją stronę i sfinalizuje transakcję.

 

  1. Chcesz zainteresować Klienta w nienachalny sposób

 

POSTAW NA: niestandardowe formaty reklamowe. Jednym z ciekawszych jest GSP, czyli mail reklamowy, który wyświetla się podczas przeglądania poczty Gmail. Można także skorzystać z możliwości, jakie dają zaawansowane ustawienie reklamowe, np. wyświetlanie lokalizacji telefonów, linki site-wide. Dobrym pomysłem jest także targetowania po tematach czy stronach.

 

Jak najlepiej rozliczać się z agencją SEM i ile wynosi prowizja za obsługę kampanii ?

Trudno jednoznacznie wskazać konkretny budżet, gdyż stawki są zależne od wielu czynników, jak np. intensywność działań, konkurencyjność fraz, czas emisji reklamy, wyznaczenie obszaru reklamy – można kierować przekaz do mieszkańców danego miasta, województwa lub też ogólnokrajowo. Żeby dobrze zaplanować kampanię SEM, należy dopasować ją do założonych celów biznesowych, np. pozyskania leadów, zwiększenia ruchu na stronie czy wzrostu sprzedaży. Zaletą kampanii PPC jest możliwość przeznaczenia niewielkich środków na reklamę. Nie trzeba martwić się o dodatkowe koszty, bo kiedy emisja się skończy, reklama po prostu przestanie się wyświetlać.

 

Środki na marketing internetowy należy przede wszystkim dopasować do prowadzonego biznesu. Nikt lepiej niż Ty nie zna maksymalnego kosztu pozyskania Klienta. Na działania SEM należy więc wydawać tyle, ile jesteś w stanie przeznaczyć na ten cel w skali miesiąca czy kwartału. Jeśli nie znasz danego kanału i nie wiesz, czy reklama Ci się zwróci, przeznacz na początek niewielkie kwoty, np. kilkaset złotych, by sprawdzić, jakie kanały są najbardziej rentowne.

 

Są różne sposoby rozliczeń z agencją, która otrzymuje prowizję za obsługę kampanii. Popularny jest model Flat Fee, czyli stała opłata za obsługę, a jeśli agencja się zgodzi, można rozliczać się za efekt.

 

Flat Fee – stała opłata za prowadzenie kampanii. W zależności od wielkości budżetu, przeznaczonego na marketing, prowizja wynosi od 10 do 20%. W przypadku większych kampanii agencje pobierają ok. 10%, a przy mniejszych – 20%. Zaletą takiego rozwiązania jest stała, comiesięczna opłata. Łatwo można zaplanować budżet firmy. Taka forma rozliczeń ma także swoje minusy, a szczególnie w branżach, które charakteryzują się sezonowością. W gorszych miesiącach stała stawka może być nieopłacalna.

 

Succses Fee – wynagrodzenie dla agencji SEM jest zależne od wygenerowanego w kampaniach dochodu. Najczęściej płaci się około 5% prowizji od uzyskanej kwoty. Taki rodzaj rozliczenia można stosować jedynie w przypadku kampanii, w których współczynnik konwersji jest przeliczany na wartość monetarną. Innymi słowy, można sprawdzić, ile firma zyskała ze sprzedaży produktów lub usług poprzez kanał PPC. Zaletą takiego sposobu rozliczeń jest maksymalizacja zysków, bo zarówno Klientowi, jak i agencji zależy na skuteczności działań.

 

CPL (Cost Per Lead) – to rozliczenie za zdobyte leady. Jeśli Twoim głównym celem sprzedażowym jest pozyskanie kontaktu, do którego dotrzesz poprzez, np. działania call center, takie formy mogą być opłacalne. Minusem jest to, że nie zawsze osoba, która zostawi swoje dane kontaktowe przekształci się w Twojego Klienta. Bez dobrego działu sprzedaży, koszty za pozyskane leady mogą okazać się nierentowne.

 

Opłata jednorazowa – niektóre firmy decydują się na jednorazową opłatę dla agencji w celu poprawnego skonfigurowania konta reklamowego, a później prowadzą działania samodzielnie. Zaletą takiego rozwiązania są zdecydowanie niższe koszty, jednak kampanie mogą być mało skuteczne. Nie wystarczy bowiem tylko wprowadzić ustawień, ale trzeba na bieżąco je modyfikować. Tylko w ten sposób działania będą efektywne.

 

Kampanie AdWords – co zrobić, żeby płacić mniej?

Jeśli zdecydujesz się na reklamy AdWords, które są popularne na całym świecie, zminimalizuj koszty kampanii. Możesz to zrobić poprzez:

 

  • dobór odpowiednich słów kluczowych – to bardzo ważne, gdyż źle dobrane frazy mogą generować straty; działania warto zlecić agencji reklamowej, która na podstaw narzędzia Key Word Planner dobierze frazy o wysokim poziomie wyszukań, a jednocześnie stosunkowo niskiej konkurencyjności.

 

  • angażujące treści wyświetlanych reklam – przy ustawianiu kampanii AdWords można dopasować treść wyświetlanych komunikatów reklamowych. Warto napisać krótki, zachęcający do kontaktu przekaz.

 

  • ciekawe kreacje – stwórz zachęcają grafiki, które będą skłaniać do kontaktu i przykuwać uwagę.

 

  • uporządkowanie słów kluczowych, kreacji w grupy reklam – w ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo konwersji, będzie Ci też łatwiej zarządzać kontem i zmieniać ustawienia kampanii.

 

  • dodanie wykluczających się słów kluczowych – kampanie dobrze zoptymalizować pod kątem wykluczających się haseł, które brzmią podobnie, ale nie mają nic wspólnego z Twoją branżą; przykładowo, jeśli sprzedajesz zamki do drzwi, wyklucz frazy typu „zamki do spodni” czy „zwiedzanie zamku”.

 

  • zawężenie obszaru wyświetlania do danej lokalizacji – jeśli działasz tylko w danym województwie, reklama Twoich produktów nie musi wyświetlać się użytkownikom z całej Polski.

 

Jak wybrać dobrą agencję SEM?

Wybór agencji SEM to bardzo ważna kwestia. W pierwszej kolejności, przed podjęciem decyzji, warto zapoznać się z portfolio. Należy sprawdzić, z jakimi Klientami agencja współpracowała wcześniej. Można poprosić o przygotowanie case studies, by na konkretnym przykładzie zobaczyć, czy kampanie SEM były skuteczne. Większość marketerów nie ma oporów, by zaprezentować efekty prowadzonych działań. Dobrym pomysłem jest także sprawdzenie, czy agencja specjalizuje się w konkretnej branży. Wówczas prawdopodobieństwo konwersji będzie jeszcze wyższe. Można także zweryfikować, jak wyświetlają się reklamowane frazy przy trwających kampaniach innych firm, które obsługuje dana agencja.

Istotną sprawą jest także kontakt z przedstawicielem firmy. Jeśli już na samym początku współpraca nie będzie się układała dobrze, a oferta, która otrzymasz nie będzie spersonalizowana, nie oczekuj, że później coś się zmieni. Prawdopodobnie będziesz jednym z wielu Klientów. Pamiętaj też, by już na początkowym etapie umówić się, by handlowiec lub specjalista SEM raportował wyniki prowadzonych kampanii. Jeśli jesteś właścicielem konta reklamowego, w każdej chwili możesz sprawdzać skuteczność działań SEM. Zdarza się, że firma marketingowa będzie chciała samodzielnie zarządzać kampaniami i nie przydzieli Ci danych dostępowych. Wówczas lepiej nie zaczynaj z nią współpracy.

 

Na co zwracać uwagę przed podpisaniem umowy?

Jesteś już prawie pewien, że wybrałeś agencję? Przeanalizuj umowę przed podpisaniem. Zwróć szczególną uwagę na kwestie, takie jak:

 

  • kary umowne za wypowiedzenie umowy przed terminem – może się zdarzyć, że choć oferta na prowadzenie kampanii SEM jest korzystna, to rezygnacja z usług firmy będzie bardzo kosztowna.
  • możliwość zmiany konta, na którym będą prowadzone kampanie – jeśli będziesz chciał zmienić właściciela konta reklamowego, może generować to problemy; dla agencji będzie wiązało się to z dodatkowymi działaniami, za które może żądać wynagrodzenia.
  • czas poświęcony na obsługę kampanii (w modelu Flat Fee) – choć stała stawka rozliczeniowa jest korzystna, to jednak może prowadzić do nadużyć, zdarza się, że agencja nie monitoruje efektów prowadzonych działań; warto więc ustalić, ile czasu w skali miesiąca specjalista SEM przeznaczy na optymalizację kampanii.
  • opłaty za zmiany w konfiguracji konta – to kolejna drażliwa kwestia, na którą warto zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy; zdarza się, że np. chcesz zmienić założenia kampanii (np. w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek) w takiej sytuacji musisz wiedzieć, czy tego typu modyfikacje będą płatne dodatkowo.

Kalkulator kosztu Agencji SEM

Wpisz budżet kampanii marketingowej online

1
2
3
4
5
6
8
10
12
15
>15
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie