Faktoring dla małych firm - ile kosztuje i jak wybrać firmę faktoringową
Faktoring dla małych firm – ile kosztuje i jak wybrać firmę faktoringową
24 sierpnia 2017

Agencja marketingowa – ILE kosztuje i JAK wybrać dobrą firmę marketingową?

Agencja marketingowa - ILE kosztuje i JAK wybrać dobrą firmę marketingową?

Chcesz mieć więcej klientów i być rozpoznawalną firmą w branży? Jeśli tak, znajdź dobrą agencję marketingową, która pomoże Ci osiągnąć ten cel.  Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę i jaki budżet przeznaczyć na marketing? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, że promocja firmy to nie wydatek, a inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

 

Na rynku działa wiele agencji marketingowych, które specjalizują się w różnych dziedzinach. Zanim zdecydujesz się na wybór odpowiedniej firmy marketingowej, zastanów się, jakie działania sprawdzą się najlepiej w Twoim przypadku. Musisz określić swoje cele biznesowe i skierować reklamę do Twoich odbiorców.

 

Czym zajmują się agencje marketingowe?

Do najpopularniejszych usług, które świadczą agencje reklamowe zalicza się:

 

  • Pozycjonowanie stron SEO, czyli działania, których celem jest zwiększenie widoczności Twojej firmowej witryny w internecie. Usługa jest polecana firmom z różnych branży. W dzisiejszych czasach obecność w sieci to konieczność. Większość klientów zarówno indywidualnych, jak i biznesowych szuka produktów lub usług online. Jeśli Twoja strona WWW nie wyświetla się na wysokich pozycjach, trudno będzie znaleźć ofertę Twojej firmy.

 

  • Kampanie PPC (Pay Per Click), czyli za kliknięcie, to płatne reklamy, które najczęściej wyświetlają się w formie tekstu lub grafiki. Charakteryzuje je różnorodność i możliwość dopasowania do specyfiki Twojej branży. Jeśli chcesz skierować swoje działania do wąskiej grupy odbiorców, dobrym rozwiązaniem będzie reklama kontekstowa. Zależy Ci na tym, by dotrzeć do klientów, którzy są wstępnie zainteresowani oferowanymi przez Ciebie produktami, doskonale sprawdzi się remarketing. Dla osób prowadzących sklep internetowy, skuteczną formą promocji będzie usługa Google Zakupy. Agencje marketingowe podpowiedzą Ci, jakie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku.

 

  • Prowadzenie kanałów w social media. To ważne narzędzie do komunikacji z Twoimi klientami, gdyż umożliwia bezpośredni kontakt. Jeśli agencja marketingowa dostosuje styl komunikacji do potrzeb Twoich klientów, a także będzie dostarczała wartościowych materiałów, możesz liczyć na sprzedaż tą drogą. Coraz częściej zdarza się, że klienci wysyłają zapytania ofertowe, a nawet decydują się na zakup oferowanych przez Ciebie produktów za pośrednictwem kanałów społecznościowych.

 

  • Copywriting – tworzenie wartościowych treści, które zachęcą Twoich użytkowników do podjęcia określonych działań. Dobrej jakości content służy również do budowania wizerunku eksperta w branży i wzbudza zaufanie użytkowników, którzy z czasem mogą przekształcić się w Twoich klientów. Jeśli zdecydujesz się na zlecenie takiej usługi, znajdź agencję marketingową, która specjalizuje się w tworzeniu wartościowych przekazów reklamowych.

 

  • Materiały wideo – współcześnie klienci coraz rzadziej podejmują decyzje zakupowe pod wpływem impulsu. Zanim zdecydują się na transakcję, szukają informacji na temat danego produktu, usługi w internecie. Chętnie oglądają materiały wideo. Stąd też coraz więcej firm stara się zaprezentować swoje usługi właśnie w taki sposób. Ciekawe filmy można tworzyć praktycznie dla każdej branży. Sprawdzają się nawet w firmach, które specjalizują się w przemyśle ciężkim.

 

  • Tworzenie stron WWW – jeśli chcesz, by klienci zachęcili się Twoja ofertą, musisz zadbać o swoją witrynę internetową. To wizytówka firmy. Musi być przejrzysta i łatwa w nawigacji, by klienci szybko znaleźli na niej to, czego szukają. Powinna być również dostosowana do urządzeń mobilnych, gdyż coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki internetowej za pomocą smartfonu i tabletu. Agencje marketingowe bardzo często łączą te usługę z innymi, np. pozycjonowaniem stron.

 

  • Marketing szeptany – to zamieszczanie wpisów związanych z działalnością Twojej firmy w miejscach w internecie, gdzie znajdują się Twoi klienci. Dzięki temu informacje na temat oferowanych przez Ciebie usług i produktów docierają do zainteresowanych użytkowników. To doskonały sposób na promocję. Zanim zdecydujesz się powierzyć to zadanie agencji marketingowej, poproś, by pokazała ci przykładowe wpisy reklamowe. W ten sposób ocenisz, czy wykonawca jest warty zainteresowania.

 

  • Marketing bazodanowy wykorzystuje bazy danych do celów marketingowych. To bardzo dobry sposób na promocję, gdyż w ten sposób można kierować przekazy do konkretnych grup odbiorców, badać, jakie treści najbardziej ich zainteresują. Dzięki temu promocja będzie bardzo skuteczna. Średni wskaźnik open rate, czyli wiadomości wyświetlonych przez użytkownika wynosi około 10%. Agencje marketingowe bardzo często wliczają w koszt dodatkowe usługi, np. przygotowanie przekazu reklamowego.

 

  • Działania outdoorowe, czyli offline, to sposób na uzupełnienie marketingu w sieci. Bannery, ulotki, plakaty, naklejki na samochód to skuteczne formy przekazu i warto je wykorzystywać. Ich minusem jest jednak brak możliwości sprawdzenia współczynnika konwersji. Trudno zmierzyć ich skuteczność.

 

Czy marketing internetowy sprawdza się w każdej branży?

Marketing internetowy to doskonały sposób na promocję, który z powodzeniem można wykorzystywać praktycznie w każdej branży. Trzeba jednak dobrać odpowiednie strategie działań. Nie wszędzie sprawdzą się takie same rozwiązania. Dobre agencje marketingowe powinny dopasować ofertę do specyfiki Twojej firmy i oczekiwań Klientów.

 

Obecność w sieci jest dziś obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest ROPO  (ang. Research Online, Purchase Offline). Polega ono na tym, że nawet jeśli klienci wybiorą się na zakupy do sklepu stacjonarnego, to korzystają z internetu, by porównać ceny produktów, poczytać opinie innych użytkowników. Bardzo często decydują się również na zakupy online. Świat wirtualny i rzeczywisty się ze sobą przeplatają. Jeśli Twoja firma nie jest widoczna w internecie, oznacza to, że możesz stracić nawet tych klientów, którzy fizycznie odwiedzą Twój lokal.

 

Jakie działania agencji marketingowych są najskuteczniejsze?

Obecnie nie ma jednej metody na skuteczny marketing internetowy. Należy łączyć ze sobą wiele różnych narzędzi, które powinny się wzajemnie przenikać zarówno jeśli chodzi o działania online, jak i offline.  Choć samo pozycjonowanie jest skuteczne, to większy efekt osiągnie się, jeśli połączy się je z kampaniami PPC, marketingiem szeptanym, a także działaniami w social media. Wielokanałowość to podstawą promocji.

 

Agencje marketingowe mają trudne zadanie. Prowadzone przez nie działania online i offline powinny być spójne. Jak to wygląda w praktyce? Leady często zdobywa się przez internet, np. decydując się na kampanie PPC, jednak już ostateczne pozyskanie klienta zostawia się handlowcom bądź przekazuje firmom specjalizującym się w call center.

 

Chcesz skorzystać z agencji marketingowej? Przygotuj odpowiedni budżet

Choć agencje marketingowe ułatwiają sprzedaż, to jednak ich wynajęcie wiąże się z koniecznością inwestycji. Z jakim budżetem musisz się liczyć, zlecając obsługę działań reklamowym doświadczonym wykonawcom? Poniżej prezentujemy listę popularnych usług wraz ze średnimi stawkami rynkowymi. Pamiętaj jednak, że decydując się na współpracę z jedną firmą, która podejmie się realizacji wielu działań, możesz liczyć na większe rabaty.

 

  • Pozycjonowanie SEO – trudno ustalić konkretną stawkę za obsługę agencji marketingowych. Kwota jest zależna od wielu czynników, takich jak: konkurencyjność branży, ilość słów kluczowych, wiek i historia domeny. Przykładowo, cena za pozycjonowanie średniej wielkości sklepu internetowego wynosi około 3 tys. zł.

 

  • Kampanie PPC – budżet jest bardzo elastyczny. Nie ma górnej ani dolnej granicy. Kwota zależy tak naprawdę od tego, ile jesteś w stanie przeznaczyć na pozyskanie leada. Trzeba jednak zapłacić za obsługę agencji marketingowej. Formy rozliczeń są różne. Najczęściej spotykany jest model Flat Fee, czyli stała prowizja, która wynosi około 15%. Można płacić również za efekt. Wówczas należy liczyć się z kwotą około 5% od wygenerowanego dochodu.

 

  • Social media – cena za obsługę kanału wynosi co najmniej kilkaset złotych. Kwota zależy od ilości dodawanych postów, a także od tego, czy agencja marketingowa musi we własnym zakresie tworzyć materiały potrzebne do publikacji postów, wykupywać zdjęcia itp.

 

  • Copywriting – stawki zalezą od rodzaju tekstu i jego przeznaczenia. Jeśli ma to być specjalistyczny artykuł na firmowy blog, agencji marketingowej płaci się wówczas około 50 zł za 1000 znaków.

 

  • Materiały wideo – koszty stworzenia filmu reklamowego przez agencje marketingową wynoszą około tysiąca złotych.

 

  • Tworzenie stron WWW – stawka zależy od rodzaju strony i jej funkcji. W przypadku podstawowych stron typu wizytówka tworzonych na ogólnodostępnych silnikach, agencje marketingowe liczą sobie około 3 tys. zł.

 

  • Marketing szeptany – dobrej jakości działania to koszt około kilkunastu złotych za post. Agencje marketingowe powinny posługiwać się zmiennym IP, a także mieć zarejestrowanych wiele różnych kont.

 

  • Marketing bazodanowy – cena jest zależna od wielkości o rodzaju bazy danych, a także od tego, czy chcesz dotrzeć do klientów B2B czy B2C. Cena, która trzeba zapłacić agencji marketingowej za dotarcie do tysiąca użytkowników (CPM) wynosi od 10 do kilkudziesięciu złotych.

 

  • Marketing outdoorowy – kwota jest zależna od rodzaju promocji. Średnio jednak trzeba zapłacić agencji marketingowej około kilkuset złotych.

 

Jak wybrać dobrą agencję marketingową?

Jeśli zdecydowałeś się na promocję, pora znaleźć odpowiednią agencję marketingową. Przy wyborze należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Do najważniejszych należy portfolio. Musisz sprawdzić, z jakimi markami dany wykonawca współpracował wcześniej. Ważna jest też stawka rynkowa za obsługę. Musisz porównać, czy kwota proponowana przez agencję marketingową jest zbieżna z ceną rynkową. Jeśli jest zbyt niska, lepiej omijać taką firmę szerokim łukiem.

 

W końcu ważnym elementem jest również kontakt z przedstawicielem firmy. Musisz zwrócić uwagę, czy osoba, z która rozmawiasz ma wiedzę merytoryczną i czy jest w stanie udzielić ci odpowiedzi na wybrany temat. Istotną kwestią jest również sama oferta. Jeśli już na samym początku będzie ona zbyt ogólna, nie oczekuj, że na późniejszym etapie współpracy będziesz traktowany wyjątkowo.

 

Dlaczego warto porównywać ofertę agencji marketingowej do stawek rynkowych?

Jedną z kluczowych kwestii determinujących wybór agencji marketingowej jest oferowana stawka. Powinna być ona zgodna ze standardami rynkowymi. Jest to bardzo ważne. Oczywiście można spotkać się z różnicami w cenie jednak nie powinny być one rażące. Zbyt niska stawka jest niepokojącym sygnałem. Może oznaczać, że wykonawca nie wywiąże się profesjonalnie ze świadczonych usług. W przypadku działań online zaniżona oferta może oznaczać, że wykonawca posługuje się technikami niedozwolonymi przez Google, co może grozić otrzymaniem kary od internetowego giganta i spadkiem widoczności witryny w sieci. Jeśli kwota będzie wyższa niż średnie stawki rynkowe, warto próbować negocjować. Być może w ten sposób uda się uzyskać niższą sumę.

 

Na co uważać przy podpisywaniu umowy z agencją marketingową?

Jeśli już wybrałeś agencję marketingową, uważnie przeczytaj umowę. Zwróć uwagę na kary związane wcześniejszą rezygnacją ze świadczonych usług. Bywa, że choć oferta jest bardzo korzystna, to jednak opłaty za rozwiązanie umowy przed wyznaczonym terminem są bardzo wysokie. Dobrze jest także zorientować się, jak wygląda utrzymanie zaplecza linków. Czasem agencje marketingowe liczą sobie za to niemałe kwoty. Na koniec warto doprecyzować, kto będzie miał dostęp do konta reklamowego oraz w jaki sposób agencja marketingowa chce się rozliczać za prowadzone działania.

Kalkulator kosztu Agencji Marketingowej

Wpisz budżet kampanii marketingowej online

1
2
3
4
5
6
8
10
12
15
>15
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie
tys. zł miesięcznie